בין המסגדים לשלטי החוצות, ובין מובילי מוקדי הפרות הסדר לאלו הקוראים לצעירי הכפר לזרוק אבנים על הציר, מתנהלת ביהודה ושומרון מערכה שקטה שתוצאותיה קריטיות למאבק בטרור. מדובר במלחמה באלו שמנצלים את כוחם כדי להסית את האנשים סביבם לפעולות אלימות כנגד אזרחים – המלחמה בהסתה – ואלו שניים מהאנשים העומדים מאחוריה
תומי שטוקמן, מערכת אתר צה"ל | 04.07.2019פורסם ב: לכתבה המקורית – לחץ כאן
"סליחה רגע, יש לי מעצר בערב בגזרה של הגדוד, אני רק רוצה לוודא שהם מקבלים את כל הפרטים", מתנצל סגן א', קצין המודיעין של גדוד נחשון מחטיבת כפיר. הוא מוכן לכך ששיחתנו תעסוק בנושא קצת אחר, אך במאבק היומיומי בו הוא מכווין את הלוחמים במשימותיהם נגד הטרור – הוא לא יכול לקחת הפסקה. בתקופת פגישתנו, תפס הגדוד של א' קו בגזרת 'ארץ בנימין' שבחטמ"ר בנימין. "לפני שקמ"ן נכנס לגזרה, הוא פועל על פי חוק בלתי כתוב שאומר שעליו להכיר את כל מדרג האיומים", מתפנה סגן א' ומסביר, "איזו פעילות חבלנית עוינת מתבצעת לרוב בכל מוקד, מה הם ארגוני הטרור שמשפיעים או חזקים בכל מוקד, ומתוך כך – מה מערך ההסתה באותו יישוב או כפר, וכיצד אנשים בו משפיעים וגוררים את האוכלוסייה לביצוע טרור עממי או, חלילה, פיגועים". על המאבק בטרור העממי ובטרור בכלל בגזרת בנימין ובגזרות אחרות באיו"ש מדברים הרבה ובצדק – מעצרי חשודים בפח"ע, סריקות אמל"ח ותפיסת כספי טרור. אך מה עושים כשמדובר בפעילי טרור מזן אחר, אלו שמסיתים לקיום אותן פעולות טרור על שלל סוגיו?סגן א'
"כמו בכל גזרה, ישנם כפרים ואנשים שמשויכים לארגון טרור – כמו חמאס או החזית העממית, ולכן ההסתה בהם לרוב תתבצע על ידי הארגון עצמו באופן מסודר", מציג הקמ"ן, "אבל, צריך לעשות את ההפרדה. כפרים וארגונים אחרים מתמקדים בטרור עממי ויתרגשו מכל זריקת אבן שתצליח – ובהם צריך לפעול באופן ממוקד יותר. אני צריך לדעת איפה יש מוקד תמידי של הפרות סדר, איפה זורקים אבנים על הציר, מאיפה יוצאים מפגעים – וכך אני יכול להבין היכן נמצאים מסיתי טרור ומה בדיוק מטרת הפעילות שלהם". גם סמל ר', מש"ק מודיעין בחטמ"ר אפרים המתמחה בייצור יעדים לפעולות מבצעיות, חי את המערכה בהסתה על בסיס יומיומי. "כשאנחנו מסתכלים על האוכלוסייה באיו"ש למול הטרור, אנחנו יכולים לסווג אותה באופן גס לשלושה סוגים: מורתעים, אלימים ושקטים. ההסתה מאוד מדברת אל המורתעים – כאלו שיש בהם את הרצון לבצע פיגוע, אבל מבינים שיש לכך השלכות משום שהם רואים את פעילות הכוחות והמעצרים. ההסתה היא טריגר שיכול לגרום להם לקום ולעשות פיגוע. "אחת המשימות המרכזיות שלי היא לזהות מסיתים – בין אם הם מובילים מוקדי חיכוך כאלו ואחרים, או קוראים לטרור", הוא מחדד, "ברגע שיש אדם מסית אתה חייב לבוא עם ראיות מוכחות ולאשר אותו מול הגורמים הרלוונטיים שיאפשרו לך לעצור אותו. במידה ויש אינדיקציה לחומרי הסתה בתוך בית אפשר להחרים אותם – אבל מעצר הפעילים הוא הרבה פעמים מרכז העניינים". איך בעצם נעשות פעולות הסתה? כיצד אדם אחד או גוף יכול לקבל גישה לכלל התושבים במקום בו הוא גר ולהצליח לשכנע אותם במסריו? "שיטות ההסתה כמעט ולא משתנות – אך מושפעות מגודל ומאפייני היישוב או הכפר בו הן מתקיימות", ממשיך סגן א' ומפרט, "בכפר אל מועייר, לדוגמה, ישנם נערים שיאספו סביבם קבוצות על מנת לרדת ליצור לזרוק אבנים. גם לפעולות כאלו יש השפעה מהותית על הפח"ע בצירים". "יש לנו דרכים ללמוד את מערך ההסתה בכפרים השונים", הוא מדגים, "באחד הכפרים הגדולים יותר, נראו כרזות של הילול מחבלים, או 'שהידים' וקריאה לפעולות תגמול ופיגועים, בעוד שברמאללה – עיר השלטון, נראה שלטי חוצות ומודעות בעיתונים שעשרות אלפי אנשים נחשפים אליהן – מה שיכול ליצור מוקדי הפס"ד של אלפים". מתוך הבנת העולם המודרני, גם הארגונים ופעילי הטרור מפנימים שעל מנת לקבל לגיטימציה לפעילותם, עליהם להשתמש במסרים ממוקדים כדי לסחוף אחריהם את דעת הקהל. "המסרים שהארגונים מנסים לרוב להעביר קשורים בדרך כזו או אחרת לגיוס פעילים – מבחינתם, הצלחה, היא כשיש פעיל חמאס או גא"פ נוסף שמוכן לקחת על עצמו נשק ולבצע פיגוע", מדגיש קמ"ן נחשון, "מסר נוסף, שמאפיין גם פעילים יחידניים שפועלים כדי להסית, הוא לפתח את השנאה ואת הרצון להיאבק בצבא ובמדינה – להביא אנשים להפגנות ולייצר שגרה של טרור עממי בזריקות אבנים ובקבוקי תבערה – ובכך להפר את שגרת החיים ביהודה ושומרון". סגן א' מחזק את מסקנותיו עם דוגמה עדכנית. "במהלך החיפושים אחר עומר אבו לילה, המחבל שביצע את הפיגוע בצומת אריאל וגיתי אבישר, נכנסו כוחות הגדוד לכל כבר באזור הכפר עבויין, בו הוא נתפס לבסוף", הוא משחזר, "חלק מהכפרים היו מכוסים בכרזות עם פרצופו של אבו לילה ומסרים התומכים בו. מדובר בהסתה לכל דבר". ר' יודע להגדיר היטב מה הדברים הראשונים שתופסים את עינו בחיפוש אחר מסית, ושייתפסו את אלו של המאשרים את המעצרים והפעילויות. "אני מחפש קריאה להתנגדות אלימה ואלימות, קריאה לטרור עממי או פיגועים גדולים יותר, הילול 'שהידים' – מפגעים או אסירים ביטחוניים ותמיכה בארגוני טרור – ואם אראה שאחד מהמאפיינים האלה גם משמש כדי לקרוא לפעולת פח"ע מיידית, תהיה לי עילה להכווין את הכוחות למעצר". כיום, כוחות צה"ל ומנגנוני הביטחון להבין כי אכן יש השפעה של אותן פעולות הסתה על פעילים חדשים שבחרו להצטרף לארגוני הטרור או לבצע פח"ע עממי ופיגועים – ומכאן ואילך מגיע זמן פעולה והמערכה בהסתה נפתחת. "הצירים האג"מיים בהם אנחנו נלחמים הלכו וצברו תאוצה בשנתיים האחרונות", מסביר סגן א', "ברמה הנקודתית, אנחנו מצליחים להגיע לבחור שאומנם לא זרק אבן על השמשה – אבל גרם ל-100 אחרים כן לעשות זאת, ואחרי אישורים יש לנו עילה לעצור אותו ולהביא אותו לחקירה". "ברמה הרחבה יותר – אנחנו מודעים לכך שכל חומר הסתה שנתלה בכפר צריך להוריד מיד, ובכל פעילות מבצעית בה ניתקל בחומרי הסתה נחרים אותם וננקה את הכפר מהם", הוא מרחיב, "יש לי את הכלים לתקשר עם האוכלוסייה בכפרים, לנהל איתם דיאלוג של מילים מול מעשים. לאחר פיגוע, למשל, לומר לתושבים: 'האדם הזה ביצע פיגוע, שימו לב איפה הוא נמצא" – מכירים להם את החיפושים ואת החומרה בה אנחנו מטפלים בנושא". תחת ידו של סמל ר', למשל, כבר סוכלו, נתפסו או נחקרו עשרות יעדים, ועם זאת הוא נשאר ממוקד בכפרים הרלוונטיים ועוקב אחרי מגמות ההסתה: "אני לחלוטין מודע לעובדה שיש כפרים פחות אלימים, אך חלקם יכולים להתלקח בשנייה. בכפר נעמה בו התבצע פיגוע הדריסה של המ"פ מגדוד שמשון – נתלה שלט עצום שהילל את שני המחבלים מיד לאחר הפיגוע. מדובר בפעולה מתסיסה וכל פעם שהשלט נתלה מחדש הורינו להוריד אותו – מבחינתנו זה סוג של טרור לכל ד בר ועניין". "מסית בגזרתנו לרוב יהיה משויך ארגונית", מעיד סמל ר' מניסיונו, "הרבה פעמים הם גם בעלי רקע בטרור עממי – זריקות אבנים, הפס"דים ובקבוקי תבערה".סמל ר'
הוא מסביר גם כי הגורמים המסיתים בגזרתו נשענים על ספקטרום די רחב של דרכים להעברת המסר, ומרבים לנצל התקהלויות קבוצתיות: "לעתים מדובר במוקדים בלתי צפויים – הלוויות, דרשות במסגדים, הופעות, ימי אזכור כאלו ואחרים. אנחנו שומרים מעקב על הדברים הללו עד כמה שאפשר, כדי לשמור על השקט הגזרתי עבור כלל התושבים". הוא ממקד רבים ממאמציו באלו הנקראים בפיו 'מובילי מוקדי חיכוך'. "כשאני מזהה אדם שעומד במרכז הכפר שלו וקורא לכולם להתקהלות אלימה – יש לי דרך שיטתית ומוכחת לראות את ההשפעה שלו על האוכלוסייה על פי כמה באמת ישתתפו בסופו של דבר באותו הפס"ד", הוא מסביר, "מבחינתי לעצור אדם כזה זה 'לעקור את הבעיה מהשורש' – לטפל באנשים המרכזיים שגורמים להרבה תופעות פח"ע בישובים הפלסטיניים בגזרתינו". לא מדובר בהליך פשוט בכלל, ומש"ק המודיעין דואג להזכיר זאת פעמים רבות. "הסתה היא תחום אפור וחשוב להכיר בכך – לא מדובר בזריקת אבן או בקבוק תבערה שהם אקטים בעלי הוכחות בשטח", הוא קוטע את שטף דבריו ומבקש להבהיר, "דברים שיצאו מפה של אדם יכולים להיות מנוסחים על ידו מחדש, ולכן אני צריך לייצר כמות של מספיק ראיות מוכחות כדי להאשים אותו בהשפעה על אחרים שהיא בעצם ייצור טרור". לפעמים מצליחים הלוחמים והמפקדים בגזרה להשתמש גם ב'נשקם' של המסיתים בכפרים – נגדם. "כשתפסנו קו בשומרון, באחד הכפרים הייתה מגמה בלתי פוסקת של זריקות אבנים על הציר המרכזי הסמוך", נזכר קמ"ן 90, "חסמנו את הדרך ממנה הן נזרקו כדי למנוע את הפגיעה באזרחים הנוסעים על הצירים. אחד המ"פים מהגדוד שלי הורה לתלות שלטים בכל רחבי הכפר שהסבירו מדוע החסימה בוצעה. זריקות האבנים מהכפר הפסיקו כמעט לחלוטין". "בכפר אל מועייר למשל, מצאנו מסית בן 20 שהיה משכנע חבורה קבועה של ילדים לרדת לציר ולזרוק אבנים", מדגים הקמ"ן באמצעות מקרה נוסף, "זה קרה לאור הרמדאן, וגם לאור הרצון ליצור פעולת תגמול למול אירועים שונים שקורים בגזרה. ברגע שהבחור נעצר הפעולות הפסיקו – גדענו תופעות שלמות של פח"ע מהשורש, וזה מאוד מספק". המש"ק מספר על מקרים שכבר יצא לו לחוות בהם גילה שמחבלים רבים מהתחילו מרקע קודם בהסתה, אך גם מסתייג: "עם זאת, אחד התסמינים של ה'מפגע הבודד' הוא שלא תמיד נוכל להעיד על מה גרם לו לקום באמת ולעשות פיגוע", הוא אומר, "בכל זאת אני יכול לומר דבר אחד – אני יודע שכשאני עוצר מסית, אני מעמיד מכשול מהותי בדרך שלו לביצוע פיגועים נוספים". הצלחתו הגדולה ביותר של סמל ר' ברורה – באמצעות תפיסה של יעד מסית שגילה, נעלם לחלוטין מהמפה אחד ממוקדי הפרות הסדר הגדולים ביותר בגזרת חטמ"ר אפרים. "באחד הכפרים, גילינו שיח' בעל מעמד שהיה מוביל את מקום החיכוך בו ביצעו תושבי הכפר הפרות סדר כל שישי בצהריים", הוא משתף, "גדוד שלם היה מתפעל את ההפס"ד הזה והוא היה מוקד להתעניינות עבור כל כוחות הביטחון. האדם הזה היה מכנס ומנהיג את ההתקהלות ומצאנו מספיק הוכחות לכך שאלמלא הוא – האירוע היה נחלש משמעותית". כיום, לאחר מעצרו של אותו אדם, כמות האנשים הנוכחים בהתקהלויות בכניסה לכפר קטנה לבודדים, בניגוד למאות רבות בתקופת פעילותו. "רף האלימות שם נחלש משמעותית מה שמאפשר להפנות כוחות למשימות אחרות", מתגאה המש"ק. "הגדוד רואה את זה כמקצוע – מבחינתם אין הבדל בין מעצר למעצר, למשל", מעיד הקמ"ן, "עם זאת – בגלל המומחיות של גדודי כפיר בגזרת איו"ש, אין שום סיכוי שהסתה שלכאורה נראית פעוטה וחסרת משמעות תעבור על סדר היום של הכוח. הם יבואו בבוקר ובזמן פטרול יורידו את כל שלטי ההסתה, היהודים והפלסטיניים כאחד, מכל טרמפיאדה או עמוד חשמל". סמל ר' קיבל הצטיינות מח"ט על מלאכתו המאתגרת, והוא מסכם אותה במספר מילים המעידות על משמעותה האמיתית עבורו – "אני בין הבודדים שמתעסקים בנושא בכזו כמות. אני מאוד אוהב את זה כי אני מרגיש שלעבודה שלי יש השפעה מערכתית מעבר לזו הנקודתית", הוא משתף ואז מסביר, "בסופו של דבר – מדובר בהשפעה על המשפיעים". "אני מאמין שלרוב יש רקע קודם לדברים", הוא מבהיר, "לעצור מוביל דעת קהל שעוסק בהסתה היא פעולה שתעצור עשרים מובילי הפס"דים או עשרה זורקי בקבוקי תבערה. אנחנו עוסקים כאן בפעולת מנע – להקדים רפואה למכה".