תיעוד: לוחמי כפיר נערכים לקרב בעזה

לוחמי החטיבה המנומרת התאמנו מעל ומתחת לקרקע, בשטח בנוי ובמרחבים פתוחים • בנובמבר הם יעלו לראשונה לקו ברצועת עזה • "הצבא נערך ליום פקודה"

פורסם ב:  עודכן ב: 
ברקע האירוע הקשה בשבוע שעבר בגבול רצועת עזה, וההתחממות הגוברת בחודשים האחרונים בגזרת הדרום, ערכו לוחמי ומפקדי חטיבת "כפיר" תרגיל חטיבתי שבו התאמנו במגוון תרחישים במתווה הדרומי. מדובר בתרגיל החטיבתי השביעי במספר של חטיבות צה"ל שהתקיים בשנת 2019 כחלק משיפור המוכנות ללחימה.

החטיבה הוקמה ב-2005 כמענה לטרור הפלשתיני ביו"ש, ומתמחה בלוחמה בזירה זו. לראשונה תבצע החטיבה תעסוקה מבצעית ברצועת עזה בנובמבר הקרוב, מה שמעלה את החשיבות לתרגול של לחימה באזור.

בין היתר תרגלו לוחמי החטיבה התמודדות עם פעילות אויב במרחב התת קרקעי, באמצעות תעלות ביוב של שכונות שנבנות בימים אלו. בנוסף תרגלו לחימה בבניינים רבי קומות ואזורי בנייה צפופים על מנת לשפר את כשירותה ללחימה. יכולות לחימה תורגלו גם בשטח בנוי ומבוצר, בתרחישי ירי וצליפה, פריצה וחבלה, וכן התקיימו שיתופי פעולה עם כוחות הנדסה, שריון, תצפית, אשר ויחידת עוקץ.

 
צילום: דובר צה

צילום: דובר צה"ל

 
צילום: דובר צה

צילום: דובר צה"ל

 
צילום: דובר צה

צילום: דובר צה"ל

 

"מדובר היה בתרגיל אינטנסיבי מאוד, כולל נוהל קרב ארוך ומשמעותי, כדי לחזק את השפה המשותפת – מרמת החייל ועד רמת הפיקוד והשליטה של החטיבה", אמר ל"ישראל היום" סא"ל לירון אפלמן, מפקד גדוד נחשון. "אנחנו מרבית הזמן ביהודה ושומרון, ולכן אנו יודעים היטב להילחם בשטח בנוי. החיילים יודעים שהם יורדים לאימון קצר וחוזרים ללחימה. היה תרגיל מדהים. לקחו אותנו לקצה".

סא"ל אפלמן ציין כי ישנה חשיבות לא קטנה לעובדה שהלוחמים תרגלו גם לחימה מתחת לקרקע. "אף אחד לא יודע מתי יהיה העימות הבא, אבל הצבא נערך ליום פקודה. אם אדרש להילחם בגזרה מסויימת אני רוצה להיות מוכן. אחד מהמאפיינים במתווה הדרומי הוא תת הקרקע, ולכן אנו צריכים להיערך לאתגר הזה".

 
 
 סא

סא"ל אפלמן עם לוחמיו // צילום: דובר צה"ל

 
 
 
צילום: דובר צה

צילום: דובר צה"ל

 

לקראת העלייה לקו, ועל רקע פרסום נהלי הפתיחה באש שמבקשים להבדיל בין גורמים חמושים מרסנים לבין מחבלים, ציין סא"ל אפלמן כי הוא מודע לרגישות שבגבול עזה. "חיי אדם חשובים לנו, ונעשה הכל כדי שאנשים לא מעורבים לא יפגעו. חלק מהמקצועיות שלנו היא ההבדלה בין אדם חף מפשע לגורם מאיים. אני מבטיח דבר אחד – אנו חורטים על דגלנו את סוגיית הערכים וזה לא משתנה מגזרה לגזרה, עושים את העבודה בצורה המקצועית ביותר".

במהלך השבוע ביקר ראש המטה הכללי, רב-אלוף אביב כוכבי, בתרגיל ושוחח עם מפקדי הגדודים והסיירת על תהליך שיפור הכשירות המבצעית של החטיבה ומוכנותה למלחמה הבאה, תוך שימת דגש על היכולות המיוחדות של החטיבה בכלל ושל סיירת "חרוב" בפרט. "החטיבה מובילה את הלחימה בטרור למען ביטחון ושלום תושבי מדינת ישראל", אמר מפקד החטיבה, אל"ם ערן אוליאל. "אני בטוח ביכולתנו כיום לעמוד בפני כל אתגר וכל משימה, מורכבת ככל שתהיה".

 
 
צילום: דובר צה

צילום: דובר צה"ל

 
 
 
צילום: דובר צה

צילום: דובר צה"ל

 

"חטיבת כפיר חרטה על דגלה להיות חטיבת החי"ר הטובה ביותר בצה"ל בלחימה בשטח בנוי. הדבקות במשימה, המשמעת המבצעית, הנחישות והרוח, הם אלו שיבטיחו את יכולתנו לנצח במערכה הבאה. אני גאה בכם ובעיקר גאה להיות מפקדכם וחלק מכם", אמר אל"ם אוליאל.

חיילנו היקרים בחטיבת כפיר,
אנחנו אתכם !