בזמן שטיילתם, לוחמי ”כפיר“ העבירו את פסח בסיורים ופעילות מבצעית

לוחמי החטיבה המנומרת עמדו על המשמר בכוננות גבוהה, כדי לאפשר לאזרחי ישראל פסח כשר ובטוח. יצאנו לשטח כדי לשוחח עם המ“פים מחטיבת ”כפיר“, שסיפרו על ההיערכות והפעילות

תאריך: 31/03/2013, 18:17         מחבר: יעל ליבנת, אתר צה"ל   

במהלך חג הפסח המשיכו מאות לוחמי חטיבת ”כפיר“ לעמוד על המשמר. מג‘נין עד חברון, הלוחמים חגגו את ימי החג בפטרולים, ומבלים את לילותיו במבצעי מעצרים. בין המשימות, לקחנו לשיחה את מפקדי הפלוגות של גדודי החטיבה, כדי שיספרו לנו כיצד הם מצליחים לשלב את חגיגות הפסח, יחד עם שמירה על כוננות מבצעית גבוהה ושקט יחסי.

בגזרת מנשה: גדוד "נצח יהודה"

הגדוד החרדי הוא אחד משני גדודים אשר מבצעים תעסוקה מבצעית כיום בחטמ"ר מנשה, כאשר הנקודות המרכזיות בו הם מבוא דותן, גזרת העומק, גזרת טול כרם ואבני חפץ. הפלוגה המבצעית של הגדוד היא פלוגת העומק, אשר בגזרתה נמצאים הישובים אבני חפץ ועינב. "לקראת החג ביצענו הערכות מיוחדת", מספר מפקד הפלוגה, סרן אורן לב, "הגענו למסקנה שחג יכול להיות נקודת תורפה והזדמנות לייצר פיגועים, ועל כן דבר ראשון ביצענו הערכת מצב עם הרבש"צים (רכז ביטחון שוטף צה"לי) ועם מפקד הגדוד, והכרנו יחד את הפעילות שעתידה להתבצע בחג כדי שנדע באילו נקודות נצטרך לבצע הגנה רחבה יותר". המ"פ מוסיף כי "מעבר לכך תגברנו את הכוחות וחידדנו את המוכנות".

סרן לב מציין כי עד לפני כשלושה שבועות הגזרה הייתה רוויה באירועי הפרות סדר וזריקות אבנים ובקבוקי תבערה, ועם זאת, בעקבות מספר פעולות שביצעה הפלוגה והגדוד, החג עד כה "שקט". "אחת הפעולות שעשתה הפלוגה המסייעת הייתה מארב לשני זורקי בקבוקי תבערה ותפיסתם, וכיום כמעט הפסיקו לזרוק". מעבר לכך מקיימת הפלוגה המבצעית פעילות מוגברת שכוללת פטרולים, מארבים ותצפיות על מנת לאפשר לתושבים לחגוג את החג בשקט. "אנחנו לא ישנים בלילות, כמעט כל לילה אנחנו מבצעים מעצרים".

בגזרת יהודה: גדוד "שמשון"

העיר המרכזית שנמצאת בתחומי החטיבה המרכזית היא חברון, ובנוסף קרית ארבע, חרסינה וישובים נוספים. הפלוגה המסייעת של הגדוד יושבת בלב העיר חברון, במוצב ג'ליס, ולה משימה מיוחדת במינה בימות החג – אכלוס 40,000 מבקרים במערת המכפלה. "אנו מודעים לחיכוך שעלול ליצור החג, לכן מראש פרסנו כוחות בשטח, אנו מבצעים פטרולים ותופסים גגות על מנת לאבטח את האירוע", מספר מפקד הפלוגה המסייעת, סרן בן מונסונגו.

אמל"ח שנתפס על ידי לוחמי הגדוד, צילום: דובר צה"ללצד אבטחת המבקרים, ממשיכים לוחמי הגדוד בשגרה הכוללת מעצרים ופעילויות בעומק. את ערב החג חגגו לוחמי הפלוגה, ומיד לאחר הסדר יצאו לפטרול. "מהשעה 21:00 ועד 5 לפנות בוקר היינו במשימות בחוץ, בעיקר כדי לוודא שלא תהיה חדירה או כל איום אחר", מוסיף סרן מונסונגו. כאמור, לוחמי הפלוגה מנוסים, מתמודדים עם הפרות הסדר בחברון מדי שבוע ומכירים את מוקדי ההפס"ד ועל כן ערכו אימון הפס"ד מיוחד לקראת החג. "עד עכשיו אנו מבצעים פעילות מוצלחת ביותר", פוסק סרן מונסונגו. "אנו עומדים בהישגים, עד כה בחודש האחרון לא היו אירועי פח"ע (פעילות חבלנית עוינת) בגזרה כיוון שסיכלנו את כולם מראש. אנו שומרים על הגזרה רגועה".

בשומרון: גדוד "לביא"

מזה חודשיים, מכירים לוחמי פלוגת "להב", הפלוגה המבצעית של גדוד לביא את גזרת חטמ"ר שומרון, החולשת על העיר שכם – לרבות הישובים אלון מורה, איתמר וברכה. כאן בגזרה, מבצעים הלוחמים את משימת ההגנה ברגישות יתרה, לאור האירוע ב-2002 אשר נצרב היטב בתודעתם של תושבי "אלון מורה", בו חדרו שני מחבלים לישוב בצאת ליל הסדר ורצחו משפחה שלמה.

"התעסוקה שלנו כאן היא יומיומית. לאחר ביקור הנשיא אובמה חזרנו לפעילות מבצעית ובאותו הלילה הספקנו לבצע שני מעצרים חשובים של מחבלים, בהם נתפס אמל"ח רב", מציין מפקד הפלוגה, סרן ברוך רם, "את המעצרים אנו מבצעים בשגרה מדי לילה, אך לאורך ימי החג אנו מתמקדים במקביל באבטחת היישובים ובתי הכנסת". המ"פ אומר כי ליל הסדר הפלוגתי החל רק בשעה 12 וחצי בלילה, זאת לאחר שווידאו הלוחמים כי התושבים אכלו בנחת. בנוסף, מספר סרן רם כי בחג הגזרה מלאה במטיילים רבים, על כן לוחמי פלוגת "להב" פוקחים עיניים לכל עבר כדי לאפשר חג שקט ובטוח. "אנחנו יודעים בכל רגע היכן למקם כוח רגלי או רכוב, היכן לבצע מארבים ותצפיות, וכך אנו מכסים כל איום".

המ"פ מבהיר כי "החיילים, שנשארו לחג, מבינים את המשמעות והחשיבות בהגנה על המולדת. זה אולי משפט עמוק, אך החיילים אצלנו מבינים אותו לעומק ולא מאוכזבים מכך שהם ’סוגרים‘ את החג, אלא עושים זאת בלב שלם". בנוסף, סרן רם מספר כי "ברור להם שבזכותם המשפחה והחברים שלהם יכולים לחגוג את החג בשקט ולישון טוב בלילה, וזה מה שמוביל אותם במשימות המבצעיות".

בגזרת עציון: גדוד "נחשון"

400 מעצרים – זה המספר אותו מסכמים לוחמי הגדוד בשבעת החודשים האחרונים בגזרת חטמ"ר עציון. בגזרה, אשר כוללת את העיר בית לחם והיישובים הר חומה, כרמי צור, מגדל עוז ויישובי עציון, מתמודדים לוחמי פלוגת המסלול עם אירועי הפס"ד רבים, ועל כן עובדים קשה על מנת לאפשר לתושבים לחגוג את חג הפסח. רק השבוע ביצעו לוחמי הגדוד מעצר של חוליית מחבלים נרחבת בבית פג‘אר, שהייתה אחראית בין השאר לביצוע פיגועים רבים נגד ישראלים באזור גוש עציון, לרבות ירי וזריקת בקבוקי תבערה לעבר היישוב מגדל עז.

"את ערב ליל הסדר העברנו באירוע של זריקות מטענים באזור קבר רחל", מספר מפקד פלוגת המסלול, סרן רן כהן. "לא הייתה פגיעה כיוון שהמטענים התפוצצו באזור הפלסטיני ממנו נזרקו. לאחר האירוע, התפנו לוחמי הפלוגה לחגוג את ארוחת החג כראוי. "אנו ערים להפרות הסדר בעיקר בשעות הצהריים, ומגנים על ציר 60 בעיקר, בו נערכות זריקות אבנים רבות, ועם זאת לא נפגעו אנשים לאחרונה". על מנת לעבור את החג בצורה שקטה, כוחותיה של הפלוגה פרוסים במוקדי חיכוך ומבצעים פעילות התקפית והגנתית. "ביחס לתקופה האחרונה אפשר לומר כי בימים האחרונים יחסית שקט מבחינת הפרות הסדר, ולמרות זאת אנו ממשיכים לבצע לפחות שני מעצרים בלילה, כדי לשמור על הגזרה שקטה", מדגיש סרן כהן.

בגזרת בנימין ואפרים: "דוכיפת" ו"חרוב"

בערב ליל הסדר האחרון נתקלו לוחמי הפלוגה המבצעית של הגדוד בצמיגים בוערים באזור היישוב בית אל, במקום במצה ובמרור. רק לאחר מארב ממושך נתפסה חולית מבעירי הצמיגים, אשר לא נתפסה מספר חודשים ותפיסתה היוותה הצלחה מבצעית, החלו הלוחמים בארוחת החג המסורתית. בגזרתם נמצאת העיר רמאללה והיישובים בית אל, עופרה וגבעת אסף, כאשר הלוחמים ממוקדים במטרתם- הגנת היישובים לאורך התעסוקה המבצעית, ובייחוד בחג הפסח.

"אנחנו עדים לשקט יחסי בימי החג, בעקבות המארבים הרבים ופעילויות רבות של איתור מבוקשים שביצענו בזמן האחרון", מבהיר מפקד הפלוגה המבצעית, סרן ערן קרס, "אנחנו בכל זאת עדים למספר אירועים חריגים לאחרונה, ויחד עם זאת עוצרים בעדם מראש בזכות פעילות יזומה". המ"פ מציין כי במסגרת ההערכות לחג תוגברו הצירים וכי כל פלוגה הוציאה כלים רבים על מנת לאבטח את הישובים. עד כה, מספר סרן קרס, עומדים החיילים במשימתם. "לצד המשימות יש הווי טוב ואווירת חג שמחה. החיילים מבינים היטב מה משימתם ומדוע נשארו, אך לא שוכחים להנות ולחגוג את חג הפסח".

עיסוקה המרכזי של פלוגת החוד של גדוד "חרוב" היא הגנת היישובים, ביניהם שערי תקווה ואורנית, לצד מניעת חדירה לתוך ישראל דרך פרצות בגדר, שזו מרכז ההתעסקות, והגנה על כביש 5 מזריקות אבנים. כאמור, לפני כשבועיים קרה אירוע חריג בגזרה, בו נפצעה אנושות התינוקת אדל ביטון מזריקת אבנים, ולפיכך הלוחמים דרוכים ומתכוננים לכל תרחיש, גם בימות החג.

"בימים האחרונים הגזרה די שקטה, מכיוון שבישראל לא עובדים בחג ואין סכנה ממסתננים מהגזרה פנימה אל תוך ישראל, מה שיש בדרך כלל", מספר מפקד פלוגת החוד, סרן אדיר צרפתי. "לעומת זאת, אנו מודעים לכך שבחג יש אפשרות לבצע ניסיונות פיגוע, לכן הרבינו במארבים, בתצפיות ובסיורים בגזרה". גם לוחמי פלוגת החוד, בדומה ללוחמי החטיבה האחרים חגגו את ליל הסדר רק לאחר שסיימו לאבטח את התושבים בגזרה בזמן הארוחה. "גם בלילות האחרונים המשכנו לבצע מעצרים רבים, ואני כמ"פ מרוצה מהתנהלות הלוחמים. עד עכשיו לא נרשמו אירועים מיוחדים והחג עובר בשקט, ואנו נדאג שכך ימשיך".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חיילנו היקרים בחטיבת כפיר,
אנחנו אתכם !