חטיבת כפיר

הצצה לאימון המוסק של כפיר: זה מה שקורה כשמנתקים את האריות מהקרקע

חילוץ פצועים במסוק תחת אש הקרב והכוונת תקיפה אווירית נגד יעדי אויב – מפקדי חטיבת כפיר ביצעו אימון מוסק רחב במטרה לתרגל את שיתוף הפעולה ההכרחי עם חיל האוויר ולהגיע במוכנות הגבוהה ביותר למערכה הבאה. "השפה המשותפת והדיוק בינינו לבין הטייסים – יצילו חיים"

מיכאל אוריה, מערכת אתר צה"ל | 24.02.2019

לאחר שבשנה האחרונה הורחב ייעודם של לוחמי כפיר, ממאבק יומיומי נגד איומי הטרור באיו"ש, להתמחות בכלל הזירה הפלסטינית, לרבות עזה, החליטו בדרג הבכיר של החטיבה להעלות הילוך מתוך ההבנה: כדי לנצח בגזרה הדרומית, הלחימה בקרקע חייבת להתרחש בתיאום מלא עם השליטה בשמיים.

במהלך השבוע שעבר התרכזו בבא"ח כפיר כלל המפקדים הלוחמים של החטיבה, מדרג מ"מ ועד למג"דים, במטרה להוסיף עוד יכולת משמעותית לארסנל הכלים שלהם – שיתוף פעולה הדוק עם מסוקי חיל האוויר, שיפעלו איתם באופן צמוד בזמן קרב, ושיהיו כלי הכרחי בדרך להכרעת האויב במערכה הבאה.

ארגון הטרור חמאס פועל בשנים האחרונות בצורה ערמומית יותר בשלל תוואי שטח, תוך ניצול אוכלוסייה אזרחית בלב הערים ותמרון במרחבים בנויים וצפופים. "כדי שנוכל בעתיד להגיע למקומות בהם מסתתר האויב ולנצח אותו, אנחנו צריכים לדעת להשתמש בכל היכולות שעומדות לרשותנו – בקרקע וגם באוויר", מסביר סגן עדו רז את החשיבות בתרגיל הנוכחי. "אלה שכנראה יהיו שם ויפקדו על לוחמים בשטח, חייבים להכיר מקרוב את עולם האוויר וכיצד הוא יתרום להם בקרב".


דיוק מציל חיים

האימון המיוחד נפרס על פני שלוש תחנות עיקריות, בהן כלל המפקדים תרגלו מגוון יכולות שעשויות להיות גורליות בזמן אמת. עוד קודם לכן, עברו המשתתפים מהחטיבה המנומרת שיעורים עיוניים שירחיבו את הידע על עולם התעופה וישפרו את השפה המשותפת שלהם עם הטייסים באוויר.

במהלך התחנה הראשונה, עלו המפקדים כולם על מסוקים, אשר הטיסו אותם אל "עומק שטח האויב", ושם, לאחר שנחתו ופרקו מהכלי, הם נדרשו באמצעות מפות ועזרים נוספים להכווין מלמטה את הטייס לעבר תקיפת "יעד עוין" במרחב.


"בזמן לחימה, הכוחות עלולים להיקלע לסיטואציות בהן הם מזהים יעד שיש בו כוחות אויב, אך אין ביכולתם להגיע אליו ולתקוף אותו", מספר סגן רז. "לכן חשוב שהמפקדים ידעו ליצור קשר עם הטייסים באוויר ולהכווין אותם למקום כדי להשמידו".

בתחנה הבאה, תרגלו המפקדים תרחיש שגרתי בעת שהות ארוכה בשטח: קבלת סיוע לוגיסטי באמצעות הצנחת אספקה דרך השמיים. מדובר במטענים גדולים המוצנחים מכלי טיס בקרבת הכוחות, הכוללים כל מה שלוחם צריך – החל מתחבושות, מדים, אוכל ושתייה, דרך תחמושת להמשך הקרב ועד לשמיכות וביגוד חם.


השלב האחרון דרש מהמפקדים להתמודד עם תרחישים בהם יהיה עליהם לחלץ ולפנות לוחמים פצועים ממרחבים מורכבים באמצעות סיוע אווירי בזמן קצר ביותר. "התהליך מרגע הפציעה של הלוחם, דרך הזנקת המסוק למרחב ועד להעמסת הפצוע עליו חייב לקחת דקות אחדות. זה עניין של חיים ומוות", גורס סגן רז.

"בסוף, כל התרגיל נועד כדי ששיתוף הפעולה שלנו עם הטייסים והמסוקים יהיה כמה שיותר מהיר ויעיל", הוא מסביר. "השפה המשותפת והדיוק בינינו לבין הטייסים הם אלו שיצילו חיים בזמן אמת. אנחנו יודעים שאסור לנו לאבד אפילו שנייה אחת".

"אני חושב שהאימון הזה העלה באופן משמעותי את רמת המוכנות של מפקדי החטיבה ביכולת להפעיל אש ולרתום כוחות אוויריים לסיוע תחת אש", הוא מסכם. "כעת כל שנותר זה שהמפקדים יחזרו ללוחמים שלהם ויעבירו להם את כל הידע שרכשו, כדי שנרוויח צוותים חזקים ומקצועיים ברגע האמת. אנחנו נמשיך לתרגל את היכולות שלנו ולרכוש שיתופי פעולה עם חילות נוספים כדי להרחיב את העוצמתיות שלנו כמה שיותר עד לשעת הפקודה".


לחץ כאן לתרומה מאובטחת בכרטיס אשראי לחיילי החטיבהtrom

רק ב"עמותת הלוחמים כפיר" כל התרומה כולה תנוצל לרווחת החיילים
ללא עמלות נסתרות וגזירת קופונים לתשלום משכורות
כל פעילות העמותה בהתנדבות מלאה 


חיילנו היקרים בחטיבת כפיר,
אנחנו אתכם !