תיעוד: קורס הקומנדו היוקרתי של חטיבת כפיר

קצינים שנבחרו בקפידה עברו קורס מפרך, כולל אתגרי ניווט, קרב מגע ולוחמה • המטרה: הכנתם לתפקידי פיקוד נוספים בהמשך, ולקרב במתאר צפוני וביו"ש

פורסם ב:  עודכן ב: 
פורסם ב: חדשות ועדכונים - ישראל היום
 
קורס ראשון מסוגו, תחת השם המחייב "קורס קומנדו", התרחש לפני מספר שבועות בחטיבת כפיר, במסגרתו נבחרו מפקדי מחלקה נבחרים ועברו הכשרה מתקדמת ומאתגרת במיוחד, מתוך הבנה שמדובר במפקדי העתיד של החטיבה. במשך שלושה שבועות עברו הקצינים הצעירים סדנאות והכשרות מסוגים שונים, כולל תכנים מאתגרים במיוחד, על מנת להכין אותם לפעילות ביו"ש ולראשונה גם בחזית הצפונית, זאת לאחר הפיכתם לחטיבה מתמרנת בינואר האחרון. .
 

צילום: אורן כהן

צילום: אורן כהן
 
"המטרה המרכזית של הקורס הייתה להעצים את שדרת הפיקוד הזוטר של החטיבה", מספר רס"ן נעמן פארס, קצין לומד בחטיבת כפיר, שהוביל את הקורס הייחודי. "שמנו את הדגש על חיזוק היכולת המקצועית למפקד – סוגיות קליעה, כושר קרבי, קרב מגע, לוחמה, התמצאות בניווט, הסוואה וסבך וכן לוחמת לילה. בנוסף, היה לנו חשוב לבנות את תחושת המסוגלות האישית ופיתוח המצויינות. היה לנו חשוב לשלב בקורס פיתוח טכניקות קרביות בדגש על מתאר צפוני, מכיוון שאנו רואים במפקדים הללו פוטנציאל לתפקידי מפקדי פלוגות ומפקדי גדודים, ולכן אנחנו רוצים שהם יהיו מוכנים לעבודה גם במתאר צפוני".
 

צילום: אורן כהן

צילום: אורן כהן

צילום: אורן כהן

צילום: אורן כהן
 
את המפקדים המצטיינים בחרו בחטיבה בקפידה, ואלו נבחנו לאורך כל שבועות הקורס. "חילקנו את הקורס לשלושה חלקים – שבוע שבו התמקדנו בלוחמת הפרט, שבוע שני בתחום לוחמה בחזית צפון ובשבוע השלישי חיזקנו את יכולות ההתמצאות במרחב וניווטים, וכן בוחן מסכם. עבדנו הרבה על דמות המ"מ המנומר – איך הוא צריך להיראות, איזה ציוד הוא צריך. העברנו אותם קורס של קליעה מתקדמת וקרב מגע ברמה גבוהה בהרבה מהכשירות הבסיסית של לוחם".
בכל הנוגע לחזית צפון, קיבלו הקצינים תדרוך משמעותי על מנת שיכירו את האיום. "הם ניתחו את האויב בצפון – חיזבאללה, כולל העמקות מודיעיניות. בנוסף עבדנו על לוחמת סבך, כולל כיבוש יעד, ותנועה מבצעית בלילה". אחד התרגילים המשמעותיים ביותר התרחש דווקא בעמק האלה, בסמוך לבית שמש, אז הם ביצעו תנועה מבצעית "עם אמר"ל על העיניים", וחיילים רבים שביצעו ביום אויב. "המטרה הייתה לעבור את השטח הסבוך מבלי להיתקל באויב בשטח ולבסוף לפשוט על מעבר הל"ה".
 

צילום: אורן כהן

צילום: אורן כהן

צילום: אורן כהן

צילום: אורן כהן
 
בשבוע השלישי ביצעו הקצינים תרגילים מתגלגלים, מיעד ליעד, ממירון עד גוש חלב וברמת הגולן. "התרגיל המסכם היה של ניווט בדד ללא מפות ואמצעים. מקבלים נקודת התחלה וסוף, וצריך להגיע למטרה. כך מצליח הקצין ללמוד את השטח במקרו ולא באמצעות ציר ממוקד". בין היתר טיפסו הקצינים על הר תבור. אחד הדברים הייחודיים של האימונים בחטיבה הוא שהם מבצעים את כולם עם אפוד קרמי, זאת בשל אופי העבודה ביו"ש והרצון לשמור על מוכנות גבוהה.
 

צילום: אורן כהן

צילום: אורן כהן

צילום: אורן כהן

צילום: אורן כהן
 
בימים אלו בוחנים בחטיבת כפיר את התוצאות של הקורס. "אני מאוד מרוצה מהתוצאות", אומר רס"ן פארס. "כשסיימנו את הקורס הבנתי עד כמה אנחנו טובים, התוצאות הרבה מעל הצפיות שלי". המטרה של בחינת התוצאות היא בין היתר לדאוג שהדברים שטעונים שיפור אכן יתוקנו ולא יתמסמסו בדרך. בחטיבה מקווים להפוך את הקורס לקבוע, וכך לטפח את דור העתיד של הקצינים הבכירים בצה"ל.

חיילנו היקרים בחטיבת כפיר,
אנחנו אתכם !