למדנו מגדוד נחשון איך מצליחים בתרגיל – גם בלי הכנה

מי לא אוהב הפתעות? בגדוד נחשון לקחו את האמירה הזו לקצה בשבוע שעבר – כשהקפיצו את הלוחמים לתרג"ד בלי שהם ידעו שהוא עתיד להתקיים. אז מה בעצם קרה? כיצד הצליחו לפעול "מאפס למאה"? ואיך הכול מתחבר לגזרה הצפונית, בה תופסים קו בימים אלו? תפסנו לשיחה את המג"ד, סא"ל רן כהן, שפירט על כל מה שקרה בצפון הרחוק.

 03.08.23

הילי אלג'ם, מערכת את"צ
לכתבה המקורית – לחץ כאן

אין לוחם שלא נתקל בתרג"ד במהלך שירותו, אבל כמה כבר יכולים להגיד שנתקלו בתרג"ד פתע? לוחמי גדוד נחשון של כפיר, למשל, יכולים. בשבוע שעבר, בעודם פזורים ברחבי הארץ, הם היו צריכים להגיע ללא התראה מוקדמת אל נקודות הזינוק – ולהתחיל בתרגיל.

"אין מישהו שידע שזה עומד לקרות. כל הגדוד מקצה לקצה היה מופתע", מספר מג"ד נחשון, סא"ל רן כהן, "פתחנו במעמ"ל (מעבר משגרה לחירום) של כל הגדוד – הכנת ציוד וריכוז הסד"כ (סדר כוח). נפגשנו בלילה לסגירות אחרונות לקראת התרגיל, ובחמש וחצי בבוקר כבר היינו בנקודות הזינוק לקראת פתיחה באש".

אבל למה בכלל תרג"ד פתע? בימים אלו, גדוד נחשון עוסק בפעילות מבצעית בגזרת הר דב שבגבול לבנון: "האויב שניצב פה הוא חיזבאללה, שבתקופה האחרונה מנסה להתריס ולפגוע במרקם החיים של תושבי הצפון", מסביר סא"ל כהן, "לכן הגזרה הזו צריכה להיות מוכנה לכל אירוע מתפרץ שיכול לקרות".

"המטרה הייתה מעבר משגרה לחירום וביצוע תרגיל גדודי 'מאפס למאה'. לבדוק את מוכנות הגדוד למעבר מהשגרה והבט"ש (ביטחון שוטף), לכל מה שעלול להידרש – הסלמה או אפילו מלחמה שיכולות להתפרץ", מפרט המג"ד, "ברגע שיש פקודת מעמ"ל, הכול קורה בצורה אוטומטית. כל אחד יודע מה הוא צריך לעשות".

במסגרת התרגיל, הגדוד ביצע תרגילים רטובים ופקודת שליש – בה שליש מהגדוד נשאר בגזרה, כשהיתר נוסעים לכיוון שטחי הכינוס אליהם הוקפצו.

למרות ההפתעה, ניכר שאנשי הגדוד היו מוכנים ורתומים. "ללוחמים ולמפקדים אכפת מאוד מההצלחה, המוכנות והכשירות שלהם. הם ממש לקחו את זה בשתי ידיים", משתף סא"ל כהן, "לצורך העניין, כשהודענו על תחילת התרגיל, מחלקה אחת הגיעה ישר מרגילה. מחלקה נוספת הייתה באימון בבא"ח כפיר שבבקעת הירדן, ועלתה מהר על טיולית".

התרגיל נמשך כ-24 שעות, בשיתוף פעולה עם כוחות הנדסה, שריון וחיל האוויר, ולפי המג"ד – מהווה את "הדובדבן שבקצפת" בפעילות הגדוד בתקופה האחרונה: "אנחנו כחודשיים אחרי אימון גדודי, שהפקנו ממנו המון לקחים. זה בא לידי ביטוי בתרגול בזמן אמת – שיפרנו את הדברים שהיו פחות טובים, וחיזקנו את הדברים  הטובים. בגזרה גם צברנו ידע על האויב".

התרג"ד הוכיח את מוכנות העמידה בזמן אמת, המעבר המהיר משגרה לחירום והמקצועיות של החיילים והמפקדים. "התרגיל הזה הכין לנו תוכנית עבודה מצוינת להמשך התעסוקה שלנו. אני מאוד מרוצה מהתוצאות והאיכות שלהן, ושמחתי לראות שדברים עובדים כמו שתכננו".

ומה בנוגע להמשך? "אנחנו נהיה כאן בגזרה עד סוף השנה, ונשאר מוכנים לכל משימה שנידרש לה", מסכם סא"ל כהן, "אנחנו מקווים לעשות את עבודתנו בהצטיינות, להוביל במשימות, להשפיע על הגזרה ועל הערכת המצב מול האויב ולהגן על תושבי הצפון בפרט, ותושבי מדינת ישראל בכלל".

חיילנו היקרים בחטיבת כפיר,
אנחנו אתכם !