כך התמודדו כוחות חטמ"ר בנימין ובהם יחידות מ"חטיבת כפיר" עם תרגיל רב נפגעים ענק:

נטרול כפול בין "ציר הזבל" למוצב רמה

ב-2018 שימש הציר כנתיב הבריחה של המחבל מגבעת אסף, הוא נודע לשמצה בשל אירועי הפח"ע הרבים באזורו, ועד עצם היום הזה נחשב לאחד המוקדים המורכבים ביותר בחטמ"ר בנימין בשל קרבתו לרמאללה. בדיוק בגלל זה היווה "ציר הזבל" את הבחירה המושלמת לתרגיל לילי מורכב שהתקיים בגזרה, בו ניהלו הכוחות מצוד אחר מחבלים חמושים, סיכלו אירוע חדירה והתמודדו עם שרשרת תרחישים קיצונית תוך שעות ספורות. כך זה נראה


ליאור נוישטיין, מערכת אתר צה"ל | 31.05.2020

זו הייתה שעת ערב בחטיבה המרחבית בנימין, השמש שקעה והלוחמים הדרוכים עטו אפודים וקסדות. הם בדיוק קיבלו התראה על אירוע שהתחולל לא רחוק משם והתכוננו לקפוץ לנקודה.

מהרגע שהתוודעו הכוחות למיקום הפיגוע הכול התבהר, שכן מדובר באחד המקומות הבעייתיים והחמים בגזרה, שתחומו מאזור בית אל לפסגות. הדרך, שזכתה לשמות רבים כמו "כביש עמק הפסגות", "דרך התות", או "ציר הזבל", סומנה כאזור פח"ע מוכר, שימשה ב-2018 כנתיב בריחתו של המחבל מגבעת אסף ומהווה כיום מוקד לטרור עממי.

כעת הציר ההררי עימת את הלוחמים עם אירוע לילי נוסף, אך הפעם כחלק מתרגיל. כשהגיעו גילו כי מטען שהונח במרחב הואדי גרם לפיצוץ רכב והיפוכו, יש פצועים ולכודים, והמחבלים – הספיקו להימלט.

"המטרה הייתה ליצור תרחיש קיצוני ומתפתח, שייאלץ כל לוחם לפעול מהר ובצורה מדויקת", מסביר סא"ל שמעון בן זכריה, סמח"ט בנימין, על המחשבה מאחורי בניית התרגיל, "אחרי שהכוחות מגיעים למקום חלק יצטרכו לטפל בפצועים וחלק במציאת המחבלים, ואין זמן לבזבז".

ממש כפי שתיאר הסמח"ט, כך נראו הדברים בשטח – הלוחמים שנשארו לטפל בפצועים חסמו את הציר ובודדו את האזור כדי למנוע הגעה של אזרחים נוספים, הם ידעו שעד שלא יוסר האיום לא יהיה ניתן לפנות את הפצועים.

בינתיים, במעלה הציר, המתינו חוליות צלפים של האויב לכוחותינו שדומו על ידי בימוי אויב. "הם ירו בכל מי שהתקרב למעלה ההר", משחזר הסמח"ט, "כל רכב שהגיע – נורה, וזה יצר מצב של ארוע רב נפגעים רציני".

לא רק סיירת חרוב וגדוד נצח יהודה תפעלו את המצב. גם גדוד העתודה של מג"ב רמה, אגף הביטחון של ההתיישבות, מד"א, משטרת ישראל וכב"א, הגיעו לתת יד. "שיתופי פעולה כאלה הם אחד האלמנטים הקריטיים ביותר", מחדד סא"ל בן זכריה, "כך, במצב אמת, כל אחד יודע בדיוק מה התפקיד של האחר, ויש סנכרון שמאפשר לנו להשתלט על האירוע בזמן קצר ולנטרל את האיום".

לאחר קרב היריות שהסתיים בתפיסתם של המחבלים, פונו הפצועים בצורה מסודרת, וחבלנים הגיעו כדי לפרוק את המטען ולפנות אותו.

באותו הזמן, מספר קילומטרים משם, בסמוך לכפר קלנדיה, חוליית מחבלים אחרת ניסתה והצליחה לחדור למוצב רמה. תוך שניות הפלוגות כבר היו על הרגליים והתחילו בסריקות באזור עד שתפסו כל אחד ואחד מהמפגעים.

"מוצב רמה הוא המוצב הנפיץ ביותר בגזרה כולה", אומר הסמח"ט, "רצינו לתרגל אירוע קיצון שיכין את הלוחמים הכי טוב – לגרוע ביותר".

אחד הדגשים שהנחה את בניית התרגיל הוא ההתבססות על הערכת המצב. השבועות האחרונים היו מתוחים ומאז החזרה לשגרה לצד הקורונה, הטרור העממי הרים את ראשו בעצימות גבוהה מבעבר. חטיבת האריות נדרשה להתאים את עצמה למצב ולתרגל תרחישים קיצוניים שיהיו כמה שיותר קרובים למציאות.

התרגיל כולו, עד הפרטים הקטנים ביותר, נבנה גם על בסיס אירועים שהתרחשו בגזרה בעבר – ב-2002 התרחש פיגוע בצומת המשטרה הבריטית בו נרצחו שבעה חיילים ושלושה אזרחים. תוואי השטח בזירה, שמזכיר מאוד את "ציר הזבל", שימש אף הוא כבסיס לבניית האקטים באימון הזה.

חיילנו היקרים בחטיבת כפיר,
אנחנו אתכם !