טקס ההתייחדות השנתי של חטיבת כפיר עם חללי החטיבה – 25.10.22

טקס ההתייחדות השנתי של חטיבת כפיר עם חללי החטיבה בנוכחות הרמטכ"ל רב אלוף אביב כוכבי, נערך באנדרטת חטיבת כפיר ביום ג' 25.10.22
כמידי שנה הזלנו דמעות ביחד עם משפחות החללים.
לצערנו רשימת החללים התארכה גם השנה והשכול פגע במשפחות נוספות – מי ייתן ולא תתארך עוד.

 

 
בימים אלו ממש פועלת "עמותת הלוחמים כפיר" במשנה מרץ להנחלת מורשת החטיבה וזכר הנופלים.
פרויקט הדגל שנקבע הוא בניית בית כפיר שישמש כמרכז למורשת, הנצחה ופעילות הדרכה.
אנו קוראים בזאת לכל מי שהחטיבה נוגעת לליבו להצטרף לעמותה ולסייע לנו בפעילות.

הטקס שהתקיים באנדרטה לזכר חללי חטיבת כפיר בעפולה, נערך בראשות ראש המטה הכללי, רב-אלוף אביב כוכבי ובהשתתפות מפקד מערך התמרון, אלוף סער צור, מפקד עוצבת הבזק, תת-אלוף ברק חירם, מפקד חטיבת כפיר, אלוף-משנה שרון אלטיט, המשפחות השכולות, וכן מפקדי וחיילי החטיבה בעבר ובהווה.

מדברי מפקד חטיבת כפיר, אלוף-משנה שרון אלטיט:
"משפחות יקרות, שנים שאני עומד לצדכן, מלוחם בחטיבה והיום כמפקדה. גורלכן נקשר באופן הקשה ביותר, במחיר ההקרבה הגבוה ביותר, עם חטיבת כפיר וצבא ההגנה לישראל. קשר שהחל עם אותה דפיקה בדלת – צירוף המילים שבכל מקום אחר בעולם מתאר התרחשות שגרתית ויום-יומית. אצלנו הוא מסמל סיפור אנושי, מפלח את הלב בכל פעם מחדש".
הוא המשיך: "כמידי שנה, אנו עומדים דום, בגב זקוף ומצדיעים לנופלי החטיבה. כאן, באנדרטת הזיכרון – לצד קיר הנופלים, מתחת לכנפי הלוחם של חטיבת כפיר חקוקים שמותיהם של מאה שמונים וחמישה אחינו לנשק, מפקדינו ופקודנו שנפלו במערכות ישראל, בפעילות המבצעית, באימונים ובמהלך שירות משמעותי בצבא ההגנה לישראל".

נאום הרמטכ"ל המלא:

משפחות יקרות,
מכובדיי כולם,

כל שם שקבוע בקיר הזיכרון מבטא לבנה בחומת המגן של מדינת ישראל. אלו שמותיהם של חיילים וחיילות ששירותם הצבאי בלחימה ובסיוע ללחימה אפשרו למאות אלפי משפחות להקים כאן בית בטוח ולבנות כאן מדינה מוגנת ומשגשגת.

אחד מהם היה סגן אלעד גרנדיר ז"ל. בשנת 2002 ,בעיצומה של האינתיפאדה השנייה, תקפה חוליית מחבלים אוטובוס שהיה בדרכו אל היישוב עמנואל. המחבלים עלו על האוטובוס כשהם מחופשים לחיילי צה"ל, ובשלב מסויים הפעילו מטען ופתחו בירי לכל עבר. המחבלים הצליחו להימלט, ועוד באותו הערב יצא סגן אלעד בראש מחלקתו למרדף אחר החוליה. הם סרקו אחר החוליה לאורך כל הלילה, טיפסו וירדו באזור ההררי, עד שעם שחר הגיעו אל המקום שבו הסתתרו המחבלים. הכוח של אלעד זיהה אותם, פתח באש, הסתער עם חייליו כשהוא בראש, נפגע ונהרג.

כמו במקרים רבים המשימה בוצעה, אך היא גבתה מחיר גדול וכואב. משפחות יקרות, הכאב שלכן חסר גבולות וזמן. הוא מלווה אתכן כמו צל, אבל בניגוד אליו, הוא קיים ביום ובלילה, ובניגוד אליו הוא מכביד ומעיק. אני מחזק אתכן ומחבק אתכן, אבל מבקש לומר לכן דבר נוסף: הכאב שלא מרפה וכל הזמן מזכיר את החוסר, גם חייב להזכיר לכן שמאות אלפי משפחות לא יודעות כאב מהסוג שלכן – בזכות הבנים והבנות ובזכותכן. משפחות אלו כמו שלכן, מתרחבות ומתפתחות, לבני המשפחה יש ביטחון והגנה, והם מצליחים להגשים את שאיפותיהם.

הביטחון שמדינת ישראל נהנית ממנו נתפס לעתים כמובן מאליו, אך מאחוריו עומדת חומת-מגן איתנה, המורכבת מפעילות מבצעית ענפה ואינטנסיבית, מיומנות גבוהה, ושיטות ואמצעי לחימה משוכללים. צה"ל יוזם ותוקף באופן שיטתי את אויבי המדינה בצפון, צה"ל יוזם מבצע נרחב ותוקף כשהאויב ברצועת עזה מאיים, וצה"ל יוזם ומסכל על בסיס יומי טרור באזור יהודה ושומרון.

צה"ל מנהל באיו"ש מערכה מוגברת במהלך שבעת החודשים האחרונים – מבצע 'שובר גלים'. במהלך המבצע נעצרו כ-1500 מחבלים פלסטינים, נהרגו עשרות רבות של מחבלים והחשוב מכל – מאות פיגועים נמנעו. במילים אחרות, מאות משפחות ממשיכות לחיות את חייהן שלמות ומאושרות. צה"ל והשב"כ מפעילים באיו"ש מכונת סיכול המבוססת על מודיעין איכותי, מיומנות ומקצוענות, כשבראשם, ממש כמו אלעד, צועדים מפקדים המובילים את הלוחמים באומץ ובנחישות, גם במקומות המסוכנים ביותר.

דוגמא נוספת לכך ראינו הלילה: מודיעין משובח וכוחות מקצוענים חדרו ללב הקסבה והרגו את אלו שמנסים ובמקרה אחד אף הצליחו, לפגוע באזרחי מדינת ישראל וחייליה. אמרנו והוכחנו שאין מסתור לטרור. נגיע לכל עיר, שכונה, בית או מרתף וסופו של כל מחבל שייעצר או ייהרג. זו מלחמה בטרור, מלחמה מורכבת המבוססת על יכולות מקצועיות גבוהות של יחידות צה"ל, ורמה מוסרית וערכית גבוהה של המפקדים והחיילים.

החיילים פועלים באופן מקצועי ועושים כל מאמץ להפריד בין טרור לאוכלוסייה פלסטינית שאינה מעורבת. יש להם חופש פעולה מלא להפעיל את נשקם, כדי לבצע את המשימה או כדי להסיר סכנה, והם יודעים מתי לסחוט את ההדק ומתי לסגור את הנצרה. במילים אחרות – הם חיילים מקצועיים וערכיים, נלחמים בטרור ונשארים בני-אדם. אבל איננו חפים מטעויות ותקלות. לפני יומיים, במהלך פעילות עצר אחד מלוחמי צה"ל פלסטיני לתחקור. בניגוד גמור לנהלים ולערכים, הוא החל לבעוט בו ולהכות אותו.

המציאות בה פועלים החיילים לא פשוטה ולעיתים מורכבת, ולכן יש להם סמכויות נרחבות לצד נהלים ברורים. אבל אין לאף אחד סמכות לחרוג מנהלים ולהיפרע מערכים. אין סמכות להפעיל כוח כשלא צריך, אין סמכות להכות, ואין סמכות להשפיל. מה חשב לעצמו החייל עם כל בעיטה? מה הרגיש עם כל מכה שהכה.

זהו מקרה המעיד על ערכים לקויים. התנהגות שכזו מכתימה את צה"ל כולו, זו לא דרכנו, ואנו דוחים בשאט נפש התנהגות כזאת. אלו תופעות שנעקור – לא עם שתי אצבעות קפוצות, אלא עם מעדר חד. צה"ל שואב את כוחו מאיכות אנשיו, ויכולותיו המקצועיות הגבוהות, ומערכיו ואנו נשמור עליהם ללא פשרות.

בניגוד גמור לכך הרוב המוחלט של החיילים והמפקדים פועלים באופן נחוש, מקצועי, וערכי, והם עושים עבודה יוצאת מן הכלל. אני פוגש אותם בשטח באופן קבוע. הרוח נמרצת וההזדהות עם המשימה – מלאה. זו גם הרוח של חיילי החטיבה, אשר נמצאים בחוד הלחימה ופועלים בגזרות השונות. במהלך השנתיים האחרונות החטיבה שינתה את פניה, והפכה לחטיבת חי"ר לכל דבר ועניין. ביום פקודה, כמו גם כיום, משימותיה הן משימות השמורות לחוד הפועל בקו הראשון.

משפחות יקרות, חיילי החטיבה ומפקדיה, מכובדיי כולם, אני עומד כאן לפניכם בפעם האחרונה כמפקד הצבא. לחמתי לצידם של לוחמי החטיבה לאורך שנים, ופיקדתי עליהם במבצעים רבים, שהתמקדו בעקירת הטרור הפלסטיני ברחבי יהודה ושומרון וברצועת עזה. אני מודה לכם ומעריך אתכם על תקופת שירות משותפת. יחד, לחמנו ויחד איבדנו חיילים ומפקדים.

משפחות יקרות, הנכונות והמסירות של בניכם ובנותיכם, והאיתנות והאצילות שלכן, הם שיעור ומצפן להתנהגות, לערכים ולציונות. אני מחבק אתכן באהבה, מצדיע לנופלים ומצדיע לכן, אני עושה זאת בפעם האחרונה במדים, אבל אמשיך להצדיע להם ולכן כל חיי.

יהי זכר הנופלים ברוך.

חיילנו היקרים בחטיבת כפיר,
אנחנו אתכם !