הצצה ל-4 חודשי תע"ם ראשונים מסוגם: גדודי "חטיבת כפיר", "נחשון" ו"שמשון" עושים היסטוריה בצפון

חטיבת כפיר עברה עוד שלב משמעותי בתהליך הפיכתה לחטיבת חיר"ם, ומסכמת קו ראשון והיסטורי בצפון – עמוס בחשיפת עמדות חיזבאללה ובפעילויות חוצות גדר. אז איך נראו הפעילויות המבצעיות של "נחשון" ו"שמשון" בגזרה? ומה הופך תע"ם בצפון לכל כך מיוחד? יצאנו לגלות

מיה צדוק, מערכת את"צ –  21.07.22
 
במרץ האחרון עלו לוחמי נחשון (90) ושמשון (92) לתעסוקה מבצעית מלאה בגבול הצפוני, ובכך עשו היסטוריה, בתור הכפירניקים הראשונים שתופסים קו בגזרה. היום, ארבעה חודשים אחרי, הם מסכמים תקופה עמוסה בפעילויות חוצות גדר ובמהלכים אסטרטגיים שהובילו אותנו עוד כמה צעדים קדימה.

מדובר בתהליך שהתחיל כבר לפני שנתיים, להפיכת כפיר לחטיבת חיר"ם (חי"ר מעולה) שתתמרן בכל הגזרות. "אנחנו עוברים התעצמות מבחינת אמצעים ואמל"ח", משתף סמג"ד 90, רס"ן ולרי קלוקוב, "וזו פעם ראשונה שיכולנו ממש להפעיל את הגדודים בבט"ש, גזרת הצפון הייתה הפלטפורמה הכי טובה לחדד יכולות קיימות".

גדוד 92 חתם את התע"ם באחד המבצעים הגדולים שראה החטמ"ר בתקופה האחרונה. בסיום מעקב ארוך אחרי האויב, הם הקימו  תשתיות לחימה חדשות, ותפסו שם שטחים חדשים כדי להחיל בהם את הריבונות – מהלכים שביום פקודה יספקו לנו יתרון משמעותי.

"אחרי שחווינו את כל הגזרה – התחדדה לנו ההבנה על האויב עוד יותר", משחזר המג"ד, סא"ל סהר פוגל, "וכשהגיע הזמן הנכון, כל הגדוד נרתם לפעילות גדולה ומשמעותית".
"היו לנו כמה מטרות", הוא מפרט, "הראשונה והעיקרית – ליצור רצף של פעילויות חוצות גדר, שישיגו מידע מודיעיני וישפרו את ההגנה שלנו. השנייה – כמובן, לסדר את המרחב ליום פקודה".

מספר רחפנים עלו לאוויר והלוחמים החלו בפעילות. תוך זמן קצר הגיעו תגובות מהצד השני של הגדר. "הבנו שאנחנו מבלבלים את האויב, שהוא סקרן", מוסיף מג"ד 92, "חיזבאללה נזהרו, הם הבינו שיש מולם כוח רציני וזה ניכר לעין".

את הפעילות הוא מסכם בשביעות רצון: "התוצרים היו מצוינים וסיימנו את המבצע בתחושת סיפוק, שנים רבות חיכינו לעשות תע"ם בצפון, והייתה לנו היכולת למצות את האמל"ח האורגני שלנו ולחדד יכולות קיימות".
"זו אחת הגזרות המאתגרות", הוא מדגיש, "עם יישובים שצמודים לגבול, טופוגרפיה מורכבת, ואויב מתוחכם שצובר עוד יכולות. אבל באותה נשימה – אני יודע שאנחנו מוכנים לכל אתגר, בשביל להמשיך להגן על התושבים בגזרה".

כשעלו לוחמי גדוד 90 לקו, הם עסקו בין היתר בהטמעת ההבנה שמעבר לגדר יש אויב ממשי, לעומת גזרות אחרות בהן לא תמיד רואים את האיום בעיניים. ואז, בתיאום מושלם, בחיזבאללה הקימו עמדות תצפית בצמוד לגבול. במסווה של אגודה למען הסביבה, הציב ארגון הטרור מכולות לבנות לאורך הגדר.
"אתה מבין את החשיבות של הנוכחות שלך", מספר סמג"ד 90, "לקח לנו זמן לחבר בין המשמעות למשימה, אבל דווקא עמדות התצפית של חיזבאללה נתנו לנו את הפרספקטיבה הזו. כשאתה רואה עמדה של כוח עוין מהצד השני, אתה מבין שהאויב באמת יושב על הגדר".

ואז התצפיות זיהו ניסיון הברחה בגזרת תורמוס. הכוחות קפצו למקום, חסמו את המרחב, ואחרי סריקה ממוקדת תפסו את המבריח, ואיתו כמה ק"ג של סמים. "התצפיות דיווחו על זריקה מעבר לגדר", הוא נזכר, "הבנו שמנסים להקים תשתית הברחות ומיד הרסנו אותן".
בין הסיכולים, הם הספיקו גם לבצע 18 פעילויות חוצות גדר (מובלעת), ולחדד יכולות קיימות. הצפון, לדברי הסמג"ד, הוא הפלטפורמה הטובה ביותר עבור הלוחם להבין האם ועד כמה הוא כשיר למלחמה.

"עוד לא ראינו דברים כאלה", מתגאה רס"ן קלוקוב, "ההצלחה הייתה לשמור על תפוקה גבוהה לכל אורך התע"ם – האויב ניסה להראות שהוא מנסה לעלות הילוך, אבל לא נתנו לו לאתגר אותנו. התפקיד שלנו, בראש ובראשונה, לשמור על התושבים בגבול הצפוני".

"התאהבנו בקו הזה", מחייך סרן איתן אלדר, מ"פ בגדוד 90, "הגזרה כאן מאפשרת לנו המון פעילות מבצעית וגם כוללת שיתופי פעולה עם כלל היחידות בצבא – זה מה שמכין אותנו למלחמה האמיתית".
רגעי השיא בגבול עם סוריה היו הפעילויות חוצות הגדר. בין 3-2 פעמים בשבוע הם פעלו במרחב האבטחה – מפטרול רגלי ועד למארב, במטרה לדחוק את האויב מעבר לקו אלפא, הקו הבינלאומי של ישראל מאז הסכם הפרדת הכוחות.

במהלך פעילות פטרול יזומה בגזרה, זיהה הכוח חשוד שהתקרב למרחב האבטחה. הלוחמים תפעלו את האירוע במהירות וביצעו נוהל מעצר – כך חיזקו את ההרתעה באזור וגם הגיעו להישגים מבצעיים.
"אנחנו מודעים לחיכוך", מדגיש המ"פ, "בסוריה צריך לשמור על נורמות מבצעיות גבוהות, אתה מבין שכל פעולה שלך משפיעה גם על האוכלוסייה ברמת הגולן. הקשר הטוב איתם רק הדגיש את המשימה החשובה שלנו – לשמור ולהגן על תושבי הצפון".

חיילנו היקרים בחטיבת כפיר,
אנחנו אתכם !