"הוא ניסה לחטוף נשק, אני ריתקתי וחנקתי אותו": כך נתן לוחם כפיר נוק-אאוט למחבל

הוא כמעט הפך לקורבן פיגוע, אבל תושייה וניסיון ב-MMA סייעו לו להתגבר על מחבל: סמל יוסי עמר סיפר ל-ynet את שאירע לפני שבוע וחצי באזור נבי מוסא. "חיכיתי בתחנה, ולפתע הוא ריסס עליי גז פלפל. המחסנית נפלה, הטלפון נשמט – אבל הצמדתי אותו לגוף ובתנועה סיבובית ריתקתי אותו לרצפה. נתתי לו מכות עם הקת, בדיוק כמו שלימדו בצבא בקרב מגע"

פורסם: 22.05.21 , 17:27
חמש דקות של קרב אגרופים בין לוחם כפיר למחבל שתקף אותו בהפתעה הסתיימו בנוק-אאוט: סמל יוסי עמר מחצור הגלילית כמעט הפך בתחילת מבצע "שומר החומות" לקורבן של פיגוע חטיפת נשק, אך תושייתו והניסיון שלו לפני הגיוס ב-MMA גרמו לו להתגבר על מחבל פלסטיני. האזינו לעדותו, בתחילת הכתבה.
זה קרה לפני כשבוע וחצי, ליד מחנה האימונים נבי מוסא, בירידות של ירושלים לכיוון ים המלח. שטף האירועים מעזה כמעט והעלים את התקרית החריגה, שמשוחזרת כעת לראשונה ב-ynet, על ידי הלוחם בעצמו. סמל עמר מגדוד נחשון, שהתאמן אז בדרום הבקעה, חיכה לאוטובוס בתחנה מבודדת יחסית, על הכביש הראשי, בדרכו הביתה. מחבל פלסטיני כבן 30, שיצא מאזור חיזמא הנושק לירושלים, נהג עם רכבו וכאשר הבחין בחייל עומד לבדו בתחנת האוטובוס, החנה את הרכב בקרבת מקום והחל לצעוד לתחנה.

יוסי עמר

יוסי עמר, אחרי הקרב עם המחבל
 
 

יוסי עמר

המחבל, לאחר ניסיון הפיגוע
 
"עמדתי בתוך התחנה, עם נשק בהצלב, ולא ראיתי אותו מתקרב", סיפר יוסי, "ברגע אחד הוא ריסס על פניי גז פלפל ישירות לעיניים. זה היה מפתיע, אבל תוך שנייה הבנתי שזה פיגוע. הוא ניסה לחטוף לי את הנשק. לא ראיתי כמעט כלום, אבל התחלתי להיאבק בו פיזית. המחסנית שלי שהייתה צמודה לנשק נפלה ונשברה במהלך המאבק, וגם הטלפון נשמט כך שלא יכולתי אפילו להזעיק כוחות. הוצאתי אותו במהלך המאבק אל מחוץ לתחנה, הקפדתי להצמיד אותו לגוף שלי – ואז בתנועה סיבובית כשאני מעליו ריתקתי אותו לרצפה עם האמה והתחלתי לחנוק אותו עם היד החזקה עד שהוא התעלף. במקביל נתתי לו אגרופים מהצד, אבל הוא לא ויתר".
"המחבל נסוג, ראיתי מטושטש – אבל לא ויתרתי ורצתי אחריו"
בשלב זה, מתאר הלוחם, הצליח המחבל להתאושש מעט והתנגד פיזית באגרופים משלו. עמר ניסה בינתיים למצוא את המחסנית ולהשתמש גם בנשקו, אך לשווא – היא הייתה מעט רחוקה ממנו ונשברה. "המחבל החל לסגת וניסה לברוח לעבר הדיונות הסמוכות, ולמרות שנחבלתי במאבק ועדיין בקושי ראיתי, לא ויתרתי ורצתי אחריו. תפסתי אותו והקרב התחדש, עם מכות נשק בדיוק כפי שלימדו אותנו בצבא בקרב מגע, עם הקת והקנה לעבר פלג גופו העליון".
לדבריו, "חצי מהמכות פספסתי כי בקושי ראיתי, ואז הוא ניסה לנצל זאת כדי לקחת ממני בכל זאת את רובה ה-M-16. ידעתי שאם הוא יצליח זה ייגמר ברע, כי כמה מאות מטרים מהתחנה הייתה תחנה מרכזית יותר ועמדו בה אזרחים. אז המשכתי להכות בו בגב ובראש. ראיתי מטושטש ונשרפו לי העיניים, עד שלזירה נקלע קצין משמר הגבול שעזר לי להשלים את ההשתלטות עליו ולאזוק אותו. זה נגמר עם חבלות קלות ושריטות בפני, עם דם על החולצה שלי ועל הציציות, וכמה נקעים באצבעות. המחבל נחבל קצת יותר, עם לסת שבורה".

יוסי עמר

סמל עמר, משמאל. "לא התבלבל ובשתי ידיים מנע פיגוע חמור"
 

יוסי עמר

עמר וחבריו מכפיר. "בגדוד עזרו לי להתאושש מנטלית"
 
בשיא הקרב הפיזי עם המחבל, השתמש עמר גם באבן שמצא בסמוך, כדי להבטיח את נטרול המחבל. הוא פונה לקבלת טיפול רפואי בבית החולים הדסה הר הצופים, אך בחלוף יומיים כבר חזר לפעילות בגדוד, שבינתיים הוקפץ לתעסוקה מבצעית באוגדת איו"ש בשל ההסלמה. עמר וחבריו לוקחים מאז חלק משמעותי בסיכול פיגועים והתמודדות עם הפרות סדר. "ניצלתי במאבק הזה את מה שלמדתי גם באמנויות הלחימה בהם התאמנתי כספורטאי מגיל 15, למרות שגם המחבל היה בנוי טוב", הוסיף עמר.
"המסר שלי – לא לפחד בשום שלב"
"בגדוד עזרו לי להתאושש מנטלית מהחוויה הזו, היו לי קצת סטרסים בגוף ובהמשך הבנתי שניסו להרוג אותי", אמר. "הקלטתי את תיאור האירוע לטובת כל לוחמי החטיבה. המסר שלי לכל החיילים הוא שאם ייקלעו למצב הזה, ולא משנה מה מבנה גופם, הוא זה – לא להביע פחד בשום שלב, לשדר כוח ונחישות כדי להרתיע את המחבל שמולך".
מפקד חטיבת כפיר, אלוף משנה ערן אוליאל, שיבח את תפקודו של עמר: "לוחמי החטיבה מראים נחישות, מקצוענות ובגרות יתרה בימים אלה, ובכך מונעים את הידרדרות במצב. יוסי לא התבלבל ובשתי ידיים מנע פיגוע חמור. רוח הלחימה והחתירה למגע ביטאו את כל מה שאנו מלמדים בכפיר את הלוחמים, בדגש על שעות רבות של לימודי קרב מגע וטכניקות פשוטות למצבים הללו, שמועברים ללוחמים גם בתעסוקות מבצעיות. כלקח מהאירוע הונחו הלוחמים לא לצאת בגפם לחופשות בבית וכמובן שהם יוצאים עם נשקים ומדים. הנושא לא היה בשיח בכלל".
 

חיילנו היקרים בחטיבת כפיר,
אנחנו אתכם !