אסון בבא"ח כפיר בבקעת הירדן: חייל נהרג ו-3 נפצעו מפיצוץ רימון בחדר

תקרית בטיחות קטלנית נוספת בצה"ל: החיילים שהתגייסו לפני 5 חודשים נפגעו מרימון רסס, שהיה לפי החשד בתיק של אחד מהם והתפוצץ כתוצאה ממכה או תזוזה לא מכוונת. ככל הנראה, אחד הלוחמים אסף את הרימון משטח אש בניגוד לפקודות. מותו של אחד מהם נקבע במקום, לוחם נוסף נפצע קשה

פורסם ב: דף הבית
לכתבות המקור לחץ : 12
חייל נהרג ושלושה נפצעו הלילה (בין שבת לראשון) מפיצוץ רימון בחדר שבו שהו בבסיס האימונים של חטיבת כפיר בבקעת הירדן. מותו של החייל נקבע לאחר מאמצי החייאה. שלושת הפצועים פונו לבתי החולים שיבא בתל השומר והדסה עין כרם בירושלים, כשאחד במצב קשה ושניים במצב קל.
התקרית התרחשה סמוך לחצות, במהלך שעת הט"ש של החיילים, אז נשמע פיצוץ עז מחדר המגורים במחנה בקעות, המשמש לאימון מתקדם של חטיבת כפיר. מחקירה הראשונית עלה כי בזמן הפיצוץ היו בחדר שבעה חיילים, כולם היו ערים. רימון רסס, שככל הנראה מיועד למקלע רימונים והיה בתיק של אחד החיילים סמוך למיטתו, התפוצץ במפתיע – אולי ממכה או מתזוזה לא מכוונת. בצבא מעריכים כי הרימון, בקוטר 40 מ"מ שדומה לרימון המשמש לירי ממטול, נאסף כנפל משטח האש בתקופה האחרונה על-ידי אחד החיילים בניגוד לפקודות, ונשמר אצלו בתיק.
 

חיילים בכניסה למחלקה הכירורגית

חיילים בכניסה למחלקה הכירורגית בשיבא
(צילום: שאול גולן)

בא''ח כפיר

שורת תקריות בטיחות בצה"ל. בא"ח כפיר, הבוקר
(צילום: נדב אבס)
 
לפי העדויות בזירה, החייל, אחד משני מטוליסטים שהיו בחדר, לא שיחק ברימון בזמן הפיצוץ, ומבדיקת התרמיל של הרימון לא נמצאה נקירה – כלומר, הרימון לא נורה. בצבא מעריכים אפוא שלא מדובר במשחק בנשק או בעבריינות בנשק, אך כן בהפרה חמורה של הוראות הבטיחות שאוסרות הכנסת תחמושת נפיצה למגורי הבסיס. חלוקת רימונים לחיילים מתבצעת רק בשטחי האש, על-ידי קצינים, בסמוך לתחילת התרגילים. ההוראות קובעות כי בכל זיהוי של נפל בשטח אש, יש לסמנו בפס לבן או במעגל אבנים, לדווח על כך מיד למפקדת הבסיס שאחראית על שטח האש ובהתאם לעצור את האימונים במקום עד לסילוק המהיר של הנפל על-ידי חבלנים.
החקירה מתמקדת כעת בשאלה מתי ומדוע אסף החייל את הנפל משטח האש, ומי ידע על כך מחבריו לפלוגה – שחייליה התגייסו לשירות כלוחמי חי"ר לפני כחמישה חודשים ונמצאים בשיאה של ההכשרה. הכוח סגר שבת בבסיס לקראת שבוע נוסף של אימונים, ובצה"ל אומרים בוודאות כי הרימון שהתפוצץ לא סופק בשום שלב לחייל לפני האירוע. בכל מקרה, האימונים בבסיס צפויים להיעצר עד להשלמת התחקיר הראשוני. גורמי בריאות הנפש ומפקדים מלווים את החיילים שהיו עדים לתקרית הקשה ואת חבריו של ההרוג.

מקלע רימונים בקושי פוגע, כבד מאוד ועדיין בצבא

מקלע רימונים צה"לי. ארכיון
(צילום: יואב זיתון )

הפרת הנהלים החמורה שהובילה לאסון: בצה"ל ממשיכים לתחקר את נסיבות התפוצצות התחמושת במחנה בקעות של חטיבת כפיר בבקעת הירדן, שבה נפל רב-טוראי דניס זינובייב (18) מפתח תקווה. בשלב הזה ברור שהאירוע עלול היה להסתיים בקלות עם כמה הרוגים.

 דניס זינובייב

רב"ט דניס זינובייב ז"ל
 
שני חיילים נוספים שנפצעו קל בתקרית כבר שוחררו מבית החולים שיבא בתל השומר. לעומתם, בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים מאושפז רב-טוראי מ', חייל בודד שעלה לישראל בגיל 18 מארה"ב כחלק מגרעין צבר ותנועת הצופים. כמה רסיסים חדרו לפלג גופו העליון וגם לראשו, אך הוא פונה בהכרה מלאה לבית החולים במסוק של חיל האוויר.
בגרעין צבר דאגו להגיע במהירות לבית החולים כדי להיות לצידו, ובשעות הבוקר מ' קיבל את הבשורה הקשה על מות חברו באירוע הטראומטי. בצה"ל דאגו לשחרר חיילים בודדים נוספים שמכירים את מ' כדי שיהיו לצידו כל העת, גם מקיבוץ טללים בנגב שבו הוא גר, לכל הפחות עד שהוריו ינחתו מארה"ב מחר.
לקרובים שהגיעו לבית החולים סיפר החייל שנפצע קשה: "הייתי בשיחת וידיאו בטלפון עם ההורים שלי ואז היה פיצוץ חזק, שנראה ונשמע גם בשיחה שנותקה. יצאתי מהחדר מיד ואחד החיילים תפס אותי ולקח אותי לחדר מפקדים כדי שאקבל טיפול. לא היה לי זמן לעכל או לחשוב מה קרה. במסוק הצלחתי לשמור על ההכרה ולדבר שם עם לוחם מ-669 שגם הוא חייל בודד".
ביחידה וקרוביו של מ' סיפרו שחרף פגיעת השמיעה החזקה והמראה הקשה שאליו נחשף, הוא שמר על קור רוח והתעשת מהר: "בבית החולים הוא לא ביקש אוכל או שתייה ורק שאל מתי הוא חוזר לגדוד ומה עם החברים שלו. מ' מבין שהוא לפני תהליך החלמה נפשית ופיזית לא פשוט".
מ' יצא מכלל סכנה ובבית החולים הגדירו אחר הצהריים את מצבו כבינוני. הוא הוכנס לפרוצדורה רפואית מורדם ומונשם על מנת להעריך את הנזק שהרסיסים גרמו לו לקראת ניתוחים אפשריים.

בא''ח כפיר

בא"ח כפיר
(צילום: נדב אבס)
"הוא סיפר שעמד סנטימטרים ומנקודת הפיצוץ ויודע שבנס זה נגמר בפציעתו ולא במוות", הוסיף חברו של רב"ט מ'. "מדובר בבחור חזק ממשפחה שורשית עם אבא שלחם במלחמת יום הכיפורים. מ' ויתר על החיים הטובים בלונג איילנד כדי לעשות עלייה לבדו, לשפר עברית בבסיס מחווה אלון ולהתקבל כלוחם בסיירת של כפיר. יש לו מוטיבציה אדירה".
כעת נודע כי מדובר בתקרית חמורה שנייה בבסיס האימונים החטיבתי (בא"ח) בחודש האחרון. לוחם מפלוגה אחרת ירה בעצמו בתקרית הקודמת מרובה של חייל אחר לאחר שחטף אותו. בצה"ל הגדירו את האירוע המדובר כחשד לניסיון אובדנות מאחר שהחייל נפצע אך נותר בחיים.
מדובר צה"ל נמסר בהתייחס לתקרית זו כי "החייל מקבל כעת טיפול רפואי בבית חולים. המשטרה הצבאית החוקרת פתחה בחקירת נסיבות האירוע באופן מיידי. בסיום החקירה יועברו הממצאים לבחינת הפרקליטות הצבאית".

חיילים מגיעים לביתו של רב טוראי דניס זינובייב ז"ל

חיילים מגיעים לביתו של רב"ט דניס זינובייב ז"ל
(צילום: בראל אפרים )
הזירה בתקרית הלילה (בין שבת לראשון), שבה נהרג רב"ט זינובייב, טופלה על-ידי חבלני סילוק פצצות וחוקרי הזיהוי הפלילי, שמעריכים כי מכה חזקה ולא מכוונת גרמה לייזום רימון הרסס המיועד למקלע רימונים. בצבא חוקרים האם מי מחבריו של החייל שאסף באחרונה את הרימון כנפל משטח אש והכניסו לבסיס ולחדר המגורים ידע על כך. לפי גרסאות ראשונות שנגבו, הטענה היא שהוא עשה זאת על דעת עצמו.
רשימת הפקודות והנהלים שנעברו באירוע חמורה וארוכה: לחיילים אסור לגעת בנפלים שנמצאים בשטחי האש, והם מתודרכים שיש לסמנם במעגל אבנים או בפס לבן, להתרחק מהנקודה ומיד לדווח על כך למפקדים ולמפקדת הבסיס שאמונה על שטח האש – כדי לפנות בצורה בטוחה את הנפל על-ידי גורמים מוסמכים.
יתר על כן, הכנסת תחמושת נפיצה לבסיס ובפרט לחדרי המגורים אסורה בתכלית האיסור, בטח ובטח בבסיסי אימונים ובפרט של טירונים. רימונים מונפקים לחיילים באימונים על-ידי קצינים מוסמכים, בשטח האש עצמו ולפני התרגיל שבמהלכו נעשה בהם שימוש. לפי עדויות החיילים שהיו בחדר, החייל שנהרג לא נגע ברימון ולא שיחק בו לפני שהתפוצץ.
מעדויות ראשוניות עולה כי בפלוגה שבה אירעה התקרית הרבו להעביר תחקירי בטיחות ולהקפיד על הנהלים בנושא, לצד הקושי לפקח על מעשיו של כל חייל בכל רגע, כשהוא עושה אותו במסתור במהלך ימים ולילות האימונים המפרכים להכשרת רובאי החי"ר. יחד עם זאת, אם יתברר שחיילים אחרים במחלקה ידעו זאת ושמרו על קשר שתיקה, מבלי להעיר לאותו חייל או לדווח על כך למפקדים, ייתכנו הדחות מלחימה וצעדים פיקודיים נוספים.
מצה"ל נמסר בעקבות האסון בחטיבת כפיר כי "המשטרה הצבאית פתחה בחקירת נסיבות האירוע. בסיומה יועברו הממצאים לבחינת הפרקליטות הצבאית". בנוסף, מפקד זרוע היבשה, אלוף תמיר ידעי הנחה על הקמת ועדת מומחים בראשות אלוף-משנה חנוך דאובה. בינתיים מתקיים בצה"ל עוצר אימונים וסריקות נפלים, תחמושת ואמצעי לחימה. האימונים יחודשו עם סיום הסריקות והשלמת שיעורים למפקדים ולחיילי צה"ל בנושא.
 

חיילנו היקרים בחטיבת כפיר,
אנחנו אתכם !