חטיבת כפיר

מה עומד מאחורי הפעילויות המבצעיות באיו"ש? קמ"ן חטיבת כפיר מספר איך מייצרים מודיעין מורכב – בגזרה מורכבת

קצין המודיעין של חטיבת כפיר, סרן א', והקמ"נים שתחתיו עומדים מאחורי מאות פעילויות לסיכול טרור בגזרת יהודה ושומרון – רק מחצי השנה האחרונה. גם לאחר התמודדות עם מספר גזרות מבצעיות במקביל ואיתן מספר גדודים מבצעיים לא פחות, הוא עדיין אומר בביטחון – "בשילוב של המודיעין המדויק והלוחמים המדויקים בחזית – נוצרת מומחיות בזירה הפלסטינית". אז איך עושים מודיעין אופרטיבי בשטח צפוף, בנוי ועמוס אוכלוסייה? הוא כאן כדי לספר

תומי שטוקמן, מערכת אתר צה"ל | 21.03.2019

את סרן א', קמ"ן חטיבת כפיר, אני פוגשת לראשונה הרחק מחייליו בשטח, בכנס של אגף המודיעין בגלילות. הטלפונים של כולנו מופקדים בכספת, וכנראה שזו הסיבה היחידה שהוא נראה שליו כל כך בשיחתינו, מנותק לכמה דקות בודדות מהמולת המעצרים, כספי הטרור ותפיסות האמל"ח. כמה ימים לפני כן, נטרלו חיילים מגדוד שמשון בחטיבתו פיגוע דקירה בכיכר שומרון, שבועיים קודם – עוד אחד. והוא? הוא יודע היטב ששום דבר כבר לא צפוי בגזרה אותה נדרש להכיר כמו כף ידו בשנה האחרונה שלו בתפקיד.

"תפקידי נגזר מייעוד החטיבה הזו", הוא פותח, "להוות עמוד תווך בכל מה שקשור ללחימה בזירה הפלסטינית – בעזה וכמובן ביהודה ושומרון. הייחודיות של זה מזווית העיסוק במודיעין, היא שיש גם למודיעין מאפיינים משלו בתוך הייעוד החטיבתי – מודיעין ללוחמה בשטח בנוי, ניתוח קרקע נכון, וכמובן דגש על מאפייני האוכלוסייה".

יש לציין, שעל אף שא' הוא גורם מוסמך ביותר בכל מה שקשור למודיעין מבצעי בגזרה הפלסטינית ובאיו"ש בפרט, דרכו הצבאית לתפקיד לא בדיוק הייתה סלולה מראש. "התחלתי בכלל בקורס טיס, ונפלתי בצ'ק האחרון. אחרי עוד תפקיד בחיל האוויר החלטתי שאני רוצה להיות לוחם", הוא משתף, ולא מופתע מהבעת הפליאה על פניי בשל גילו הצעיר יחסית.


סרן א'

אחרי שירות מלא בסיירת גולני ויציאה לקורס קציני מודיעין, הוא עבר שלל תפקידים בפסגת החוד המבצעי – מע' קמ"ן יחידה מובחרת בצוק איתן, ועד ע' קמ"ן אוגדה 340 וקמ"ן גדוד 90 בכפיר. בתוך כל זה, שנייה לפני שהגיע להיות קמ"ן החטיבה – הוא אפילו הספיק להשלים את רישיון הטיס שלו באזרחות.


יש חיילים הזקוקים לתרומתכם
 לתרומה מאובטחת לחיילי החטיבה
trom

ניתן לראות מיד שאת כל זוויות המבט שנדרשות בפיקוד המרכז, ועל אחת כמה וכמה במודיעין – כבר יש לו. "בגזרת איו"ש, קו המגע עם האויב – הוא בכל מקום, ויכול גם לפגוש אותך בכל נקודה בזמן. זה נותן המון משמעות לעבודה המודיעינית שלי ושל הקמ"נים שתחתיי, כי אתה חייב לחדד את האיומים מול הכוחות כל הזמן, וכשיש התראה, להגיע לכוחות בקצה עם המידע המודיעיני המדויק ביותר ולטפל בה בצורה המיידית ביותר, גם במצב של תפיסת מחבל נמלט לאחר מעשה בדיוק מירבי ובמהירות".

"קמ"ני הגדודים", הוא מדגיש, "נמצאים כל יום באירועים מבצעיים – זה קורה כל הזמן בשגרה. אם מסתכלים על מספר אירועים של החטיבה מהחודשים האחרונים, מאחורי כל אירוע כזה עומד כוח גדודי שצריך לתת את המענה המיטבי, גם מבחינת מודיעין".

סרן א' ממהר להבהיר שאיש מודיעין באיו"ש חייב להיות ייחודי ביכולותיו בהתאם לגזרה: "מבחינתי קמ"ן הוא מומחה, ומומחיות צריכה להיות בכל הרמות כשמדובר בגזרה כמו יהודה ושומרון – החל מתהליכי העבודה והידע המודיעיני שנדרשים לזירה הפלסטינית, גם בהיכרות ושליטה בתרבות והשפה הערבית, וגם בהעברת ידע זריז ומדויק למפקדים בקצה. כמובן ששיקול דעתו המהיר ופעילותו המדויקת של הלוחם היא המרכז, והמודיעין הוא רק מכפיל כוח שלה, לכן אנחנו מבינים שאין פה זמן להתמהמה".

כל אחד מגדודי חטיבת כפיר תופס כעת גזרה אחרת, כולן באיו"ש. לכל אחד מהם שגרת יום-יום מעט שונה, או כמות שונה של אירועים מתפרצים, אבל לכולם מטרה אחת משותפת – להגן על תושבי יהודה ושומרון ולמנוע טרור.

"אתה צריך 'לפשק' את עצמך כקמ"ן חטיבה אורגנית, במיוחד כשכל הגדודים נמצאים בגזרה נפיצה כמו זו", הוא משתף, "אני צריך להגיע לכל הגדודים ולהעביר לכל אחד מהם את הידע המודיעיני המותאם לו, לראות את הפרויקטים שכל קמ"ן עשה ולראות אם הם רלוונטיים לגזרות האחרות. אני מרגיש שיש לנו אחיזה גדולה מאוד באיו"ש מבחינת ידע, הרבה גדודים = הרבה גזרות ששילוב ביניהן מספק לך תמונת מצב מודיעינית רחבה ומדויקת יותר".

לא פעם התמודדו גדודי החטיבה עם מספר אירועים מבצעיים במקביל, אך עבור הקמ"ן, האתגר המודיעיני במצב כזה דווקא נתפס כהזדמנות ללמידה. "אנחנו דוגלים בשיתוף בלתי פוסק של ידע. אם קורה אירוע בכמה גזרות במקביל היכולת שלנו לשתף את הידע כקמ"נים אורגניים הוא גדול יותר, ומאפשר גם שת"פ טוב יותר עם קמ"ני החטיבות המרחביות", הוא מעיד.

"כל אחד מהקמ"נים שלי נתקל באירוע מבצעי בגזרה שלו", הוא ממשיך, "ורבים מהם בעלי מאפיינים דומים. אם יושמו אקטים בעלי משמעות מבצעית בגזרה אחת, אני כבר יודע לומר שנראה את ההדים שלהם גם בגזרה מקבילה. גזרת איו"ש וסוג האירועים בה שיכולים להיות העתק זה של זה – מחייבת את שיטת העבודה הזו".

"אני, כקמ"ן, שואף לצמצם כמה שיותר את 'ערפל הקרב' ללוחם", הוא אומר בנחרצות, "בין אם מדובר בלוחם במבצע מעצרים לילי או במפקד במלחמה – אם אני שולח חייל לפעילות ללא מודיעין מדויק, הסיכויים שהמשימה תתבצע באופן פחות טוב עולים".

"בגזרת איו"ש למשל, הדיוק הוא קריטי", הוא ממשיך, "אנחנו חייבים להמעיט בסכנה בזמן החשיפה של הלוחם בפעילות מבצעית, וחייבים לחסוך במשאבים כדי להגיע באופן מהיר ומדויק לחשוד או לאמל"ח, וכמובן לא לפגוע בחפים מפשע בסביבה המורכבת. מטרתו של המודיעין, בקצה, הוא להפוך את המשימות לבטוחות וליעילות כמה שיותר".

עוד מוסיף סרן א', כי ריבוי האירועים והחיכוך הגבוהה עם האוכלוסייה משפיע אף הוא על 'ערפל הקרב' שברצונו להפיג. "ההבדל המרכזי בין גזרת איו"ש לשאר גזרות הבט"ש, הוא שהמגע עם האזרחים הוא רציף תמיד, והסכנה היא מתמדת", הוא מעיד, "לכן, צפיית אירועים מראש הופכת למשימה קשה יותר. לוחם יכול לצאת לפעילות מבצעית, לעצור מבוקש, ושבכפר תתחיל הפרת סדר רוויית מטענים ובקת"בים – זה אתגר בפני עצמו למודיעין. לכן, אנחנו פועלים בציר מקביל של סיכול והתרעה גם כשהתרחישים הם בלתי נגמרים, ומייצרים מודיעין באופן שוטף, גם בשגרה וגם בזמן אירוע, רק כך נהיה הכי מוכנים שאפשר".

"לקמ"ן השטח ביהודה ושומרון יש מגוון אמצעים רחב מאוד לייצור מידע מהשטח בזמן אירוע, גם דרך עבודה עם גופי מודיעין מקבילים", הוא מוסיף, "המטרה היא יצירת תמונת מצב מודיעינית שמגיעה לדרגים הגבוהים ביותר. פעם קמ"ן גדוד היה הולך עם מפה וללא אמצעים טכנולוגיים, בהתבססות מוחלטת על ניתוח שטח. היום קמ"ני הגדודים והחטיבות יודעים להיעזר ביתר מערכי אמ"ן, ולתקשר עם כל מי שצריך להיעזר בו ובעיקר להשתכלל ולהפוך לאנשי מודיעין שמשפיעים באופן ישיר על מרחב הלחימה".

אי אפשר לפספס שלקמ"ן החטיבה זיקה אישית ללוחמי חטיבתו, והוא בטוח בהם לא סתם. אכן, מספר פיגועים ניכר מהחודשים האחרונים סוכל על ידם והוא מדגים זאת בדבריו. "לוחם אולטימטיבי מפרספקטיבת הקמ"ן – הוא לוחם שמכיר את תמונת האיומים ואת האויב, פועל לאורם ולוקח אותם בחשבון", הוא אומר, והמשך דבריו כבר צפוי – "אלו הם הלוחמים ביהודה ושומרון, ובפרט לוחמי חטיבת כפיר – הם נמצאים בכלל גזרות איו"ש בכל זמן נתון ומכירים את הגזרה הזו היטב".

גם מאפיינים שלאו דווקא תלויים בלוחמים עצמם ובפעילותם המבצעית משפיעים על יצירת המודיעין באיו"ש. "בניתוח האויב בקצה, בהטמעת ובהעברת הידע לקצה המבצעי, וכמובן בשליטה במערכות הטכנולוגיות שנדרשות בניתוח מודיעין ביהודה ושומרון – הקמ"נים הם הרלוונטיים ביותר למפקדים בחטיבה ולגזרה", הוא מעיד.

"תפקיד הקמ"ן בחטיבה הוא בסוף להכין את האנשים למלחמה ולבנות את הפקודה האופרטיבית כדי לדייק את החוד המבצעי", הוא אומר ומדגים, "לכן – יש לי הורה מפקד בשטח, והורה אמ"ני. אנחנו מתרגמים את המידע המודיעיני לכדי פעולה בעלת משמעות.

המפגש בגלילות היה אולי רגוע מדי, ובזמן השגרה המבצעית העמוסה ביהודה ושומרון, חזרתי אל א' לשיחת טלפון נוספת וסיכומים. "את זוכרת את הייעוד של חטיבת כפיר?", הוא שואל, "'נלחמים בטרור – מגנים על הבית'. אחת המשמעויות המהותיות ביותר שלי כקמ"ן חטיבה אורגנית היא לשמור על דריכות וערנות של הכוחות, גם בימים הכי מורכבים".


לחץ כאן לתרומה מאובטחת בכרטיס אשראי לחיילי החטיבהtrom

רק ב"עמותת הלוחמים כפיר" כל התרומה כולה תנוצל לרווחת החיילים
ללא עמלות נסתרות וגזירת קופונים לתשלום משכורות
כל פעילות העמותה בהתנדבות מלאה 

חיילנו היקרים בחטיבת כפיר,
אנחנו אתכם !