הכירו את הייעוד החדש של חטיבת כפיר

אחרי למעלה מעשור בו לוחמי חטיבת כפיר איישו 24/7 את מרחבי יהודה ושומרון ונלחמו בטרור יום ולילה, כעת ייעוד החטיבה מתרחב ולוחמי הכומתה המנומרת מתאמנים גם ללחימה בגזרה הדרומית: "המטרה היא שכל מפקד ולוחם בחטיבה יהיו מומחים בזירה הפלסטינית, ויהוו מכפלת כוח משמעותית בשטח בזמן אמת"

מיכאל אוריה, מערכת אתר צה"ל | 28.11.2017

פורסם ב:
לכתבה המקורית – לחץ כאן

בשנים האחרונות חטיבת כפיר כבר הפכה לשם נרדף ליהודה ושומרון. החטיבה, שהוקמה וצמחה בעקבות אירועי האינתיפאדה השנייה, נועדה לספק מענה לאיומי הטרור שמעבר לקו הירוק, ולוחמיה עברו הכשרה והתמחות ייעודית לגזרה המורכבת.

בחלוף השנים החטיבה גדלה, התפתחה וצברה הצלחות מבצעיות רבות. בין היתר הובילה את הלחימה בטרור במהלך אירועי "גודל השעה", והייתה לחטיבה שנדרשה להתמודד עם כמות המפגעים הגדולה ביותר מכלל חטיבות החי"ר.

לאור ההצלחה וההישגים המבצעיים, חל שינוי בייעודה של החטיבה: לאחר עשר שנות פעילות בהן לוחמיה פעלו מדי לילה בכפרים ובערי יהודה ושומרון בלבד, כעת היא הופכת לחטיבה המתמחה בלחימה בזירה הפלסטינית כולה, ומהווה גם כוח לחימה ייעודי לגזרת עזה.


לתרומה מאובטחת לחיילי החטיבה trom


מומחים בזירה הפלסטינית

"ההיכרות המעמיקה שנוצרה ביהודה ושומרון עם האוכלוסייה הפלסטינית, היא שהובילה אותנו לתובנה שהידע והניסיון שרכשנו רלוונטי גם בגזרת עזה, והוא יהווה לנו יתרון משמעותי ביחס ליתר היחידות שיפעלו לצידנו בזירה הדרומית בעתיד", מסביר קצין האג"ם של החטיבה המנומרת, רס"ן בני קטה.

מעבר להיכרות עם האוכלוסייה, רס"ן קטה מפרט גם על קווי הדמיון בין תוואי היישובים הפלסטיניים ביהודה ושומרון לאלה בעזה. "באיו"ש אנחנו נדרשים לפעול בשטחים כפריים, מישוריים והרריים, במרחבים פתוחים, כמו שדות וחממות, ואפילו בבניינים גבוהים או אזורים צפופים דוגמת מחנות פליטים", הוא מדגיש. "תנאים אלו קיימים גם בעזה, ולכן זאת משימה שתפורה על לוחמי חטיבת כפיר".

"המטרה הסופית שלנו", מבהיר רס"ן קטה, "היא שכל מפקד ולוחם בחטיבה יהיו מומחים בזירה הפלסטינית, ושהשליטה והידע שלהם באזור יהוו מכפלת כוח משמעותית בשטח בזמן אמת".

לצד הקווים שציין רס"ן קטה, קיימים גם לא מעט הבדלים בין הגזרות: "באיו"ש אנחנו נמצאים בעומק השטח, דבר שמאפשר לנו לקבל תמונת מודיעין טובה ולהרגיש את הרוחות ברחוב הערבי. לעומת זאת, עזה נשלטת על ידי ארגון טרור עוין בעל שליטה נרחבת בתשתיות הרצועה, מה שמקשה על יכולת הפעולה שלנו".

בשביל לצמצם את הפערים, חטיבת כפיר מבצעת אימונים רבים בהם הלוחמים לומדים על הזירה הדרומית ועל האתגרים הרבים שטמונים בה. במהלך האימון האחרון של החטיבה, הלוחמים תרגלו השתלטות על היישוב חריש, שדימה שכונה עזתית. "תרגלנו בין היתר שיתופי פעולה עם כוחות שריון, הנדסה, חיל האוויר ועוד רבים", הוא משתף. "זה דברים שפחות פגשנו ביהודה ושומרון, אבל אנחנו יודעים לבצע את ההשלמה הנדרשת ולהגיע מוכנים לזירת הלחימה החדשה שיועדה לנו".

"חטיבת כפיר הייתה ונשארה חטיבה ממוקדת מטרה", מצהיר רס"ן קטה. "בשונה מחטיבות אחרות, אנחנו לא מתעסקים בכל הגזרות והאיומים של צה"ל. המטרה היא שלוחמי כפיר יהיו מומחים רק בזירה הפלסטינית ושידעו לתת את מענה מבצעי בתחומם טוב יותר מבכל חטיבה אחרת".

לרס"ן קטה גם חשוב לחדד שלמרות שעיניה של חטיבת כפיר נישאות כעת גם דרומה, דבר זה לא בא על חשבון הפעילות הרבה של הלוחמים ביהודה ושומרון: "אנחנו עדיין הכוח המוביל נגד הטרור בגזרה".

"אם תהיה הסלמה באיו"ש", הוא מציין, "נגיע לשם ונילחם בטרור כמו שחטיבת כפיר הוכיחה את עצמה לאורך כל שנות פעולותיה. ואילו אם תהיה הסלמה בעזה – נדע גם להגיע דרומה, להיכנס לרצועה ולתת את המענה המבצעי הטוב ביותר".

אך לא הכל שחור ולבן, ובמקרה של הסלמה באחת הגזרות, צה"ל יידרש כנראה לתת מענה לאתגר מורכב הרבה יותר. זאת לנוכח העובדה שהאוכלוסייה הפלסטינית באיו"ש ובעזה קשורות זו לזו והתחממות באחת מהן עלולה להוביל להתדרדרות גם בשנייה.

"אם המפקדים שלנו יקבלו החלטה שעלינו להישאר במרכז ולא לרדת דרומה – אז כנראה שיש סיבה מספיק טובה שנישאר שם ואנחנו אלו שנצטרך למנוע הסלמה ביטחונית באיו"ש", אומר רס"ן קטה, אך לצד זאת, מוסיף באותה נשימה: "לא סתם החטיבה נמצאת בעיצומה של תהליך התמחות וייעוד ללחימה בכלל הזירה הפלסטינית. הלוחמים והמפקדים שלנו עובדים קשה במטרה להיות מוכנים לשעת פקודה, והם רעבים וצמאים לקחת חלק בהצלחת החטיבה ולחתור איתה לניצחון גם בגזרה החדשה".

כעת, לוחמי חטיבת כפיר מבצעים באופן רציף תעסוקות מבצעיות ברצועת עזה לצד יהודה ושומרון, ובחודש הקרוב צפויים לוחמי סיירת חרוב לרדת דרומה. "הסיירת היא חלק משמעותי בהתפתחות ובבניית החטיבה", מסביר רס"ן קטה. "המטרה היא שלוחמי הסיירת יהוו חוד החנית של כפיר ושל צה"ל בזירה הפלסטינית".

בנוסף, רס"ן קטה ממשיך ומציג יעדים לקראת השנים הבאות. "גם שנתיים מעכשיו – חטיבת כפיר תמשיך להוות דוגמה בלחימה בזירה הפלסטינית ותהווה מוקד ידע ומקצועיות לכלל הצבא. המפקדים שלנו הם הרציניים והחרוצים ביותר, והם ימשיכו להתפתח ולעבוד קשה על מנת שביחד נשיג את התוצאות הרצויות בשדה הקרב".

"לצד זאת, אנחנו כל הזמן בתהליך למידה והוא אף פעם לא ייפסק", הוא מדגיש ומסכם: "נמשיך להיות ביקורתיים כלפי עצמנו על מנת להמשיך להשתפר. מבחינתי, גם כשאנחנו נמצאים בשיא המוכנות ללחימה, עלינו להישאר עם רגליים על הקרקע ולהמשיך לעבוד קשה כדי לעמוד גם ביעד הבא".

חיילנו היקרים בחטיבת כפיר,
אנחנו אתכם !