כך נראית סדרת המלחמה החדשה של חטיבת כפיר

עם כל הציוד על הגב, לאורך 90 ק"מ ובחשכת הלילה: הלוחמים בהכשרה של חטיבת כפיר תרגלו בפעם הראשונה את האימון החדש שפותח עבורם, דימו קרבות בבונקר, תמרנו בשטחים צפופים ועברו אימוני לוחמת תת-קרקע. שבוע מלחמה 2.0

מיכאל אוריה, מערכת אתר צה"ל | 03.10.2017

פורסם באתר: 

לכתבה המקורית – לחץ כאן

רגע לפני שהם מסיימים את הכשרתם, עוברים כל לוחמי צה"ל שבוע מלחמה מאתגר שנועד לדמות עבורם שדה קרב, ולהביא לכדי ביצוע את היכולות שרכשו בחודשים האחרונים. בחטיבת כפיר החליטו בשנה האחרונה לקחת את השבוע הזה צעד אחד קדימה – ולהפוך אותו לסדרת מלחמה ייחודית.

"השינוי שעשינו היה להרחיב את הסדרה באופן ניכר, עד לכדי ביצוע תשעה תרגילים פלוגתיים נוספים ומתן מענה למשימות מורכבות בהן הותקלו הלוחמים בזמן אמת", מספר רס"ן פאיז פארס, מפקד מחזור מרץ 17'.

סדרת המלחמה של חטיבת כפיר מדמה מתאר לחימה בגבול עזה, מול ארגון הטרור חמאס. היא התקיימה כאימון מתגלגל, כשבסופו של דבר גמעו הלוחמים כ-90 ק"מ. "במהלך תשעת תרגילי הפלוגה, ביצענו אימונים רטובים ויבשים, לחימה בשטח פתוח, תרגילי ירי דו-צדדי, לחימה לילית, פעילות לצד טנקים, לוחמה תת-קרקעית, קרב בבונקר ותמרון מבצעי בשטחים עירוניים צפופים", מפרט את האקטים הרבים רס"ן פארס.

חלק נרחב בסדרה הוקדש לתרחישי היתקלות: בעת תנועת הלוחמים מתרגיל לתרגיל, לוחמים שביימו אויב ארבו להם עם משגרים, מטענים וחוליות מחבלים אשר "פתחו עליהם באש": "שמנו דגש על הלחימה שמתבצעת בדרך אל היעד – ולא רק בלחימה על היעד עצמו".

את השינויים בסדרה הוביל הסגל בעקבות המערכות האחרונות בעזה. "למדנו את התרחישים שאיתם צה"ל נדרש להתמודד, ודאגנו להכין את הלוחמים ולאמן אותם לקראתם", מסביר רס"ן פארס. "ההתעסקות הרחבה בהיתקלויות בזמן תנועה, היתקלויות בשטחי הכינוס או פינוי פצועים תוך כדי קרב, היא מתוך הבנה שאלו אירועים שקרו ויתכן שיקרו שנית. אחרי הסדרה, אנחנו מצפים ומוכנים להם".

לדבריו, אחד היתרונות המשמעותיים בסדרת מלחמה ארוכה, היא היכולת לבצע מקצה שיפורים מתרגיל לתרגיל: "בסוף כל תרחיש אנחנו מבצעים סיכום והפקת לקחים לקראת הבאות על מנת לפתח את הלוחמים בצורה המקסימלית. אם, למשל, בתרגיל הראשון התברר שאחת הפלוגות חלשה יותר בלוחמה בשטח בנוי, אנחנו נדאג לתרגל אותה יותר במהלך התרגיל הבא".

"בסוף", ממשיך רס"ן פארס, "הסדרה נועדה להביא את הלוחמים לנקודת שיא מבחינה מקצועית ומנטלית. מבחינתי, אחרי שפלוגה מסיימת שבוע כמו זה – אני יודע שהיא מוכנה לבצע כל משימה". ועוד שינוי, הפעם כזה שבטח יגרום ללוחמים לחייך, נוסף לסדרה: "מסע הכומתה מתבצע בסיום האימון. הבנו שזה מעלה ללוחמים את המורל כשהם מבינים שבקצה השבוע הקשה מצפה להם הכומתה הנכספת".


לתרומה מאובטחת לחיילי החטיבה trom


דור העתיד

אחרי שסיימו לפקד על הסדרה החדשה בפעם הראשונה, המפקדים כבר מתחילים לחשוב על המחזור הבא. "אנחנו שואפים להשתפר ממחזור למחזור על מנת להפוך את לוחמי החטיבה ללוחמים הטובים ביותר בצה"ל", מצהיר רס"ן פארס בביטחון.

"אחרי שראיתי את כל הסדרה מהצד, אני רק יכול לומר שהלוואי ואני הייתי עובר הכשרה כזאת", הוא אומר. "אומרים שהניסיון הטוב ביותר הוא בשדה הקרב, ולדעתי הלוחמים שעברו את סדרת המלחמה, סדרה בה הם נבחנים תחת אש ולחץ כמו בשדה קרב אמיתי, בהחלט יכולים לצאת בתחושה שהם בעלי הניסיון הדרוש לכל אתגר מבצעי", הוא קובע ומסכם: "הם דור העתיד המבטיח של החטיבה".

חיילנו היקרים בחטיבת כפיר,
אנחנו אתכם !