חטיבת כפיר תכשיר לוחמים להתמודד עם סכינאות ודריסה

לתרומה מאובטחת לחיילי החטיבה trom

בין תורות הלחימה שיתוגברו בתכנית האימונים החדשה: קרב מגע עם דגש על התמודדות עם סכינאות, ירי מטווח קרוב, לוחמה בשטח בנוי, מעצר מבוקשים בערים פלסטיניות ושיעורים בערבית מדוברת.

יוחאי עופר | 1/1/2017 12:18

פורסם ב: חדשות

לכתבה המקורית – לחץ כאן

חטיבת כפיר משנה את תכנית הכשרת הלוחמים על רקע אירועי אינתיפאדת היחידים. בחטיבה, שעיקר הפעילות שלה ביהודה ושומרון, החליטו בחודשים האחרונים להגביר את האימונים על ביצוע מעצרים, להעביר שיעורי ערבית ללוחמים הצעירים, להתחיל תכנית אימונים נרחבת על קליעה וירי לטווחים קרובים ולתגבר את מערך שיעורי הקרב מגע, בדגש על סכינאות והתנהלות במגע קרוב.

צילום: אלי דסה

יותר קרב מגע ולוחמה בשטח בנוי. חיילים בחטיבת כפיר' צילום: אלי דסה

"בשנה וחצי האחרונות מיקדנו את ההכשרה והכשירות של החטיבה לזירה הפלסטינית שזו הזירה המרכזית שלנו, והחלטנו להתמקד בה" הסביר בשיחה עם nrg רס"ן אריה בלוט, מפקד מחזור נוב' 16 בחטיבה. לדבריו, ישנם אימונים על כשירות בסיסית כמו בכל חטיבה אחרת, אך כל לוחם יודע שעיקר המטרה היא הכשרתו לשירות ביהודה, שומרון ועזה. "אנחנו מכינים אותו אחרת להיכנס לעזה או להגנה ביו"ש וביצוע מעצרים, וכל הדבר הזה דורש כשירות ייחודית שאליה עשינו את ההתאמה בהכשרה".

החל במחזור הגיוס האחרון, לפני כחודש, יוקדשו יותר אימונים דווקא ל'שטח בנוי'. כל לוחם יעבור שלושה שבועות של אימוני לחימה כאלו במתקנים מיוחדים של הצבא, ובנוסף שבוע שלם בו יתרגלו לחימה בכפרים ומעצרים. מדובר בסוגיות שפחות נוגעים בהם בחטיבות אחרות. "יש בצבא הרבה תרגילים בשטח פתוח, ואנחנו הולכים דווקא לשטח הבנוי, כי זה מה שיותר מעסיק אותנו. אם נהיה טובים בזה נוכל להיות טובים גם בדברים אחרים" הוסיף בלוט.

.

לוחמי חטיבת כפיר .

צילום: דו''צ

יותר אימונים ללוחמה בשטח בנוי. חיילי צה"ל בפעילות מבצעית באזור חברון צילום: דו"צ

בנוסף, שונתה תכנית הכושר הקרבי, וכל לוחם יעבור הרבה יותר שיעורי קרב מגע, כאשר לא יהיה שבוע בו לא יהיה אימון אחד לפחות. הדגש יושם על מגע קרוב עם מפגע, עם כלי נשק או בלעדיו, על רקע פיגועי הדקירה הרבים בשנה וחצי האחרונות. בחטיבה שמים דגש גם על אורחות החיים ברחוב הערבי, והלוחמים, שעתידים לעבור את מרבית השירות שלהם במחסומים או בסביבה פלסטינית, ילמדו לעומק את התרבות הערבית האסלאמית.

"אנחנו רוצים שאנשים יבינו מי עומד מולם ויכירו את הניבים הכי קטנים, ולכן אנחנו נלמד את הלוחמים ערבית בסיסית" אמר הקצין. בשבועות האחרונים עמלים בכפיר על הקמת מדור ייחודי שאנשיו ילמדו את הסוגיות הללו, ובין היתר חוברות ופק"ל כיסים עם מילים נפוצות יחולקו ללוחמים בהכשרה. "אנחנו מתאמנים על זה כמה שניתן, כדי שילמדו לדבר במחסום או במעצר. יש חשיבות להבנה כאשר חייל נדרש לדבר עם מי שמולו, ובלי מכנה משותף בסיסי בדיבור יהיה לו מאוד קשה".

האימונים יתנו דגש על טיפול בתופעת הסכינאות. תיעוד פיגוע עם סכין בשער שכם

גם תכנית הקליעה עברה ריענון, והיא תעסוק באימוני ירי מטווחים יותר קרובים. פיגועי הדריסה והדקירה האחרונים לימדו את צה"ל כי נדרשת תגובה מהירה של לוחמים, וביצוע של ירי במחבלים מטווח קרוב – מצב אליו לא מגיע כל לוחם בקלות, כיוון שמדובר בירי קשה לביצוע. "הכל מתקשר אל השנה האחרונה שעשתה שינוי גדול בתפיסה, ובהכשרה אנו עושים כל הזמן התאמות והערכות מצב. אנחנו רואים מה קורה בשטח ובודקים איך מתאימים את האימונים שלנו", הסביר בלוט.

לדבריו, כמעט ולא מדברים באימונים על לחימה בלבנון, כיוון שבסופו של דבר לחימה בכפר או בשטח תהיה על בסיס אותם עקרונות בהם מוכשרים לוחמי החטיבה. הוא סבור כי אם חייליו יצטרכו לפעול בזירה הלבנונית, הם יופעלו איפה שהם טובים – השטח הבנוי.

"אני חושב שהלוחמים עוברים עכשיו מסלול הכשרה טוב יותר, ואלו התאמות שכולנו עשינו ולכן גם הגברנו את האימונים. שהייתי חייל הייתי יכול לחלום על מספר רב של אימונים כאלו. האימונים יהפכו את הלוחמים להיות טובים יותר. אנחנו רוצים להכשיר אותם לפני שיעלו אל ה'קו', ולא לסמוך רק על שבוע ההכנה. אין בשום מקום שיעור בו לומדים איך עושים מעצר נכון ומתרגלים את ביצוע המעצר" סיכם הקצין.

לתרומה מאובטחת לחיילי החטיבה trom

חיילנו היקרים בחטיבת כפיר,
אנחנו אתכם !