חרדי ומפקד: עוזר לחיילים חרדים שהוריהם זרקו אותם מהבית

לתרומה מאובטחת לחיילי החטיבה trom

סג"מ שילה יאיר נהרי (22), צעיר חרדי ממודיעין עילית, הרגיש אבוד עד שהחליט בתמיכת הוריו להתגייס לצה"ל. היום הוא מפקד על טירונים בגדוד "נצח יהודה" ועוזר לחיילים חרדים שהוריהם התנערו מהם. "עשיתי דרך ארוכה ואני מרגיש סיפוק גדול", הוא אומר

רותי בוסידן  פורסם: 23.10.16   08:28

פורסם ב: פורטל מקומי מקבוצת ידיעות אחרונות- חדשות, פנאי ובידור - mynet
לכתבה המקורית – לחץ כאן

סג"מ שילה יאיר נהרי (22), צעיר חרדי תושב מודיעין עילית, לא תיאר לעצמו שייפקד יום אחד על מחלקה בפלוגת "נצח יהודה".

נהרי, שקהילתו הגדירה אותו "נער שוליים" – נער שמתגרה בחוק ובודק גבולות, התגייס בחודש נובמבר לפני שלוש שנים ל"חוות השומר" בתור נער מקא"ם (מרכז קידום אוכלוסיות מיוחדות). היום הוא משוכנע שלולא התקופה ב"חוות השומר" לא היה מצליח לסיים שירות של שלוש שנים, ועל אחת כמה וכמה לצאת לקצונה ולשרת בחטיבה קרבית.

בימים אלו נהרי משמש מפקד מחלקה בפלוגת הטירונים של "נצח יהודה" בבסיס האימונים של חטיבת כפיר, ומשפיע בעצמו על חיי הטירונים שעליהם הוא מפקד.

רגע לפני ש־37 החיילים שפיקד עליהם מקבלים את הכומתה, הוא אומר: "זה רגע מרגש בתור מפקד לראות את החיילים שהפכו ללוחמים".

חייל מצטיין

נהרי גדל בעיר החרדית מודיעין עילית. "אני מגיע מבית חרדי וכל החיים שלי למדתי במסגרת חרדית", הוא מספר, אולם, לדבריו, התקשה להתחבר ללימודים בישיבה החרדית. "לא הייתי אדם שלומד, אז יצאתי מהישיבה וניסיתי להתקבל לישיבה אחרת, אבל לא קיבלו אותי מכל מיני סיבות, כמו למשל שאמרו לי שאבא שלי לא מספיק חרדי", הוא מספר. "אמרתי לאבא שלי שאני לא רוצה להמשיך ללמוד ויצאתי לעבוד. לצערי, גם הסתבכתי עם המשטרה, ודברים כאלה".

כשהגיע לגיל שאמורים להתגייס בו, היה לו ברור שהוא אינו מתכוון להצטרף לשורות צה"ל. "לא רציתי להתגייס", הוא משחזר, "עד שיום אחד אמא שלי אמרה לי 'זה קו אדום, אתה חייב לגשת ללשכת גיוס'. דיברתי עם המפקד של לשכת גיוס והוא אמר לי 'אתה הולך ל'חוות השומר', אמרתי 'אני לא הולך בחיים ל'חוות השומר', והוא אמר לי 'לא משנה מה, אתה הולך לשם'. רציתי להגיע למסתערבים, אז אבא שלי אמר לי 'תיכנס ל'חוות השומר' ומשם תגיע למסתערבים'".

רוב המגזר מחבק. נהרי (צילום: דובר צה"ל)רוב המגזר מחבק. נהרי (צילום: דובר צה"ל)

בסופו של דבר נהרי השתכנע והתגייס ל"חוות השומר". "נכנסתי לחוות השומר, עשיתי שם טירונות של חודשיים וסיימתי מצטיין, ואז עוד חודשיים במחלקת קרביים וגם שם סיימתי מצטיין. משם ניסיתי להתקבל לגיבוש של מסתערבים ולא הצלחתי, אז חזרתי לבקו"ם ושלחו אותי לגדוד 'נצח יהודה'", הוא מספר.

בגדוד "נצח יהודה" עבר נהרי הכשרה והפך לקשר מ"פ ולאחר מכן יצא לקורס מ"כים בהקצאה המוקדמת ביותר ואחר כך יצא לקצונה מוקדמת. "עברתי את הקורס ומשם נכנסתי לפקד על הגיוס של מרץ 16 לפני חצי שנה. היום אני מסיים את ההכשרה של הטירונים בגדוד 'נצח יהודה' החרדי", הוא מציין.

 

איך החברה החרדית קיבלה את ההחלטה שלך להתגייס?

"יש הרבה אנשים שלא מבינים את המגזר החרדי. רוב המגזר החרדי דווקא מחבק ומכבד את החיילים, יש רק את הקיצוניים שהולכים לקיצון, שהם אנטי,

שרואים חיילים ויורקים עליהם, אבל זה קמצוץ קטן מאוד שמכפיש את כל העולם החרדי. כשאני חוזר ביום חמישי הביתה אחרי שעשיתי מארב בלילה אף אחד לא יודע מזה, אבל רוב האנשים אומרים לי כל הכבוד שאתה משרת. יש כאלה שלא, אבל אני מעדיף שלא להתעסק בזה. יש כאלה שהם קלי דעת ונגררים ויש כאלה שהולכים נגד כל הדברים וגורמים להכפשת העולם החרדי. במגזר החרדי יש היום ברוך השם הרבה בחורים שיצאו מישיבות והם מתגייסים לקרבי".

משפחה תומכת

שלא כמו הורים רבים אחרים במגזר החרדי, הוריו של נהרי לא התנגדו לגיוסו לצה"ל ואפילו עודדו אותו. "עברתי דרך לא פשוטה עד שהתגייסתי, אבל אחד הדברים שהחזיקו אותי היה שההורים שלי ממש תמכו בי", הוא אומר. "יש לי חברים שההורים שלהם זרקו אותם מהבית כשהם אמרו להם שהם רוצים להתגייס לצבא. קיבלתי תמיכה מלאה מהמשפחה, אבא וכל האחים ממש תמכו בי. גם אני כבר רציתי להתגייס כי לא היה לי מה לעשות. הייתי הולך לישון בארבע לפנות בוקר וקם בצהריים. הרגשתי שאני חייב לעשות שינוי".

נהרי מרגיש שהוא חייב הרבה להוריו. "אבא שלי הוא אדם שעובד, לא יושב ולומד כל הזמן, ואמא שלי מאוד ליברלית", הוא אומר. "תמיד היא אמרה לי 'תחשוב מה אתה רוצה לעשות בחיים שלך'. הם הדריכו אותי לדרך הנכונה, ובסופו של דבר זה מה שאתה מחליט בעצמך, אלה החיים שלך. רוב החברים שלי לא האמינו שאחזיק מעמד בצבא ואמרו לי 'אנחנו מכירים את השיגעונות שלך, בתוך שבועיים־שלושה אתה בחוץ', או 'אם תתגייס תסיים בכלא', אבל עשיתי מהפך בכל החיים שלי בזכות הצבא".

לפני שהתגייס לצה"ל התמודד נהרי עם בעיות קשב וריכוז. "הייתי נכנס לבית הספר, נמצא שם חמש דקות ואחרי כן מתחיל להשתעמם ויוצר בלגן, מתחיל להפריע בשיעור, ואז אתה לא מצליח בלימודים ומסתכלים עליך", הוא אומר. "היחידים שהבינו אותי וידעו איך להתמודד עם זה הם ההורים שלי. מאז עשיתי דרך ארוכה והיום אני עומד בטקס עם 35 חיילים מאחוריי ואני מרגיש סיפוק גדול".

הצבא שינה את מסלול חייו של נהרי. "בזכות הצבא ובזכות המפקדים שהיו לי ובמיוחד המפקדת ב'חוות השומר' שהאמינו בי קיבלתי את הכוח להמשיך למה שאני היום", הוא אומר, "בגלל שלא הצלחתי בלימודים פחדתי להיכשל, אבל בזכות זה שתמיד האמינו בי, זה חיזק אותי".

כן המפקד

בימים אלו מפקד נהרי על מחלקה בגדוד החרדי "נצח יהודה". "אני נמצא כרגע בסוף הכשרה", הוא מספר, "יש לי 37 חיילים. זאת הכשרה לא קלה. אתה פתאום אחראי על 37 חיילים שהגיעו מהבית אחרי שהיו בבקו"ם. כולם מפחדים ולא יודעים מה לעשות עם עצמם. לאט לאט צריך ללמד אותם מה זה הצבא, מה החוקים. זה הדבר הכי קשה".

לדבריו, בגדוד "נצח יהודה" המשימה קשה עוד יותר כיוון שרבים מהחיילים הם חיילים בודדים שנזרקו מהבית בעקבות החלטתם להתגייס. "אתה מראיין חייל והוא אומר לך 'ההורים שלי קלטו שאני הולך לצבא והחליטו לזרוק אותי מהבית'", הוא מספר. "אתה נמצא בדילמה כי אלה חיילים שאתה יודע שאם אתה לא תתמוך בהם הם לא ישרדו. היו הרבה חיילים שדפקו נפקדות. אצלי במחלקה היה חייל שאמר לי 'אני אוהב אותך, אבל אני לא מסוגל', או חייל שאני בא להביא אותו מהבית, מדבר עם האבא והאמא מבקשת להוציא את הבן מהבית. זה לא משנה, כל אחד והדרך שלו ואני צריך לאהוב אותו כמו שהוא".

איך מתמודדים עם סיטואציה שהורים זורקים את ילדיהם מהבית?

"אני מסביר להורים 'מה פתאום להוציא ילד מהבית' וחושב איך נצליח להסביר את זה להורים. לפעמים זה עוזר ולפעמים זה לא עוזר. יש הרבה חיילים בודדים ויש לנו מערכת שלמה שעובדת יומם ולילה ותומכת בהם. יש גם עמותה שנקראת עמותת "נצח יהודה" שעוזרת גם לחיילים שסיימו את הצבא ולא מצאו את עצמם".

לא לפחד

קורס הקצינים היה חוויה משמעותית בשירות של נהרי. "היה הלם ראשוני כי לפני כן הייתי יותר עם המגזר שלי בגדוד 'נצח יהודה' ופתאום נחשפתי להרבה מגזרים – צנחנים, מגלן, גולני, מתחילים להתערבב. בחוץ זה שונה מאוד. פה יושבים ומדברים והם לומדים להסתכל עליך אחרת. גדוד 'נצח יהודה' קיבל את פרס הרמטכ"ל ואלוף פיקוד מרכז".

הצבא מתחשב בצרכים של החיילים הדתיים והחרדים?

"מאוד. אתה יכול לחזור מפעילות לפנות בוקר וישר מתארגנים לתפילת הנץ, יש תפילות שבת. אני חושב שאחד הדברים שבגללם נשארתי הוא התמיכה וההתחשבות, התמיכה של ההורים והאמונה בצדקת הדרך".

מה התחושות לקראת טקס הסיום של החיילים שלך?

"בהתחלה חששתי לפקד על טירונים, אבל אבא שלי אמר לי שארגיש סיפוק כשאראה אותם מקבלים כומתה וזה באמת כך. זה רגע מרגש בתור מפקד לראות את החיילים שהפכו ללוחמים".

אתה כבר יודע מה התפקיד הבא שלך?

"אני עולה לגדוד, עדיין לא קיבלתי תפקיד, אבל ככל הנראה אהיה מ"מ בגדוד".

מה המסר שלך לצעיר חרדי שרוצה להתגייס?

"אני חושב שהוא צריך להאמין בעצמו ולא להיות בחששות ממה שהוא רוצה. נכון שלא כל ההורים הם כמו ההורים שלי שקיבלו את זה, אבל צעיר שמאמין שהוא צריך להתגייס שיבוא ויתייעץ, שלא יפחד וידע שהוא עושה את הדבר הנכון".

לתרומה מאובטחת לחיילי החטיבה trom

חיילנו היקרים בחטיבת כפיר,
אנחנו אתכם !