לוחמי גל הטרור: תעודת הצטיינות לגדוד חרוב

לתרומה מאובטחת לחיילי החטיבה trom

בשנה האחרונה נתקלו חיילי הגדוד ב-12 אירועי דריסה וירי. האירועים הקשים היו מותו של רס"ן אליאב גלמן בצומת הגוש ופציעתו הקשה של חייל בצומת בית ענון. את התעודה יעניק לגדוד בראש השנה מפקד אוגדת איו"ש

חופי עמוס | 8/9/2016 22:25

פורסם ב: חדשות

לכתבה המקורית – לחץ כאן

בראש השנה יקבל גדוד חרוב תעודת הצטיינות ממפקד אוגדת איו"ש על פעילותו בגזרת עציון במהלך השנה האחרונה. בתקופה זו נתקלו והותקפו חיילי הגדוד ב-12 אירועי דריסה, דקירה וירי. שני האירועים הקשים היו מותו של רס"ן אליאב גלמן בצומת הגוש מירי שביצע אחד מחיילי הגדוד, ופציעתו הקשה של חייל אחר בגדוד באירוע ירי בצומת בית ענון.

בגדוד ציינו אתמול 20 שנה לנפילתם של שישה מחיילי הגדוד שנפלו בקרבות בעיר שכם במהומות "ברזל לוהט", שפרצו ב-1996 בעקבות פתיחתן של מנהרות הכותל. בטקס לקחו חלק בני משפחות הנופלים, מפקדי הגדוד בהווה, ומפקד הגדוד ב-1996, אל"מ (במיל') חיים (ראס) אביטל.

צילום: חן גלילי

הגדוד הוקם מחדש חודשים ספורים לפני מהומות 96'. גדוד חרוב מציין 20 שנה ל"ברזל לוהט".
צילום: חן גלילי

אירועי מנהרות הכותל פרצו ב-24 בספטמבר 1996 ונמשכו שלושה ימים, במהלכם נהרגו כ-17 חיילים וקצינים. בין הנופלים גם סגן מפקד אוגדת עזה אל"מ נביה מרעי, שנהרג מירי פלסטינים סמוך למוצב "טרמית" באזור מעבר רפיח בדרום רצועת עזה.

לתרומה מאובטחת לחיילי החטיבה trom

"זה אירוע קשה שבו איבדנו בו שישה חיילים וקצינים, אבל יחד עם זאת מדובר באירוע מכונן ומשמעותי", אמר אביטל. "צריך להסתכל על האירוע בפרספקטיבה הנכונה ולהיזכר מה היה הלך הרוח באותה תקופה. הרקע באותם ימים היה הסכמי אוסלו. צה"ל באותה תקופה פירק את חטיבת שומרון וצמצם סדרי כוחות ביהודה ושומרון מתוך מחשבה שהולכים לקראת מציאות אחרת. היינו בתודעה של משימות שיטור, ואף אחד לא דמיין שנתעורר לכאלו אירועים. אנחנו כצבא כשלנו אז כי לא היינו מוכנים לאפשרות הכי גרועה. היום זו מציאות שונה ואירוע כזה לא יכול לחזור על עצמו", הסביר אביטל.

צילום: חן גלילי

"דיברו איתנו על שיתופי פעולה עם הפלסטינים ברמות שאי אפשר לחלום עליהן". 20 שנה ל"ברזל לוהט". צילום: חן גלילי

גדוד חרוב הוקם מחדש חודשים ספורים לפני מהומות 96'. לדברי אביטל, "הקרב היה קו פרשת מים, ולאחריו חטיבת שומרון הוקמה מחדש. הייתה נאיביות. בצבא דיברו קודם לכן על 'החלפת דיסקט'. ואולי זו הטעות, שמי שהיו מעורבים מאוד בגיבוש ההסכם והשיחות היו קציני צה"ל לובשי מדים. נוצר טשטוש גבולות שסחף את הצבא לאופטימיות מוקדמת מדי.

"הפוליטיקאים היו צריכים לעשות את ההסכם, והצבא היה צריך להיות מוכן לאפשרות שההסכמים האלו לא יעבדו. דיברו איתנו אז על שיתופי פעולה עם הפלסטינים ברמות שגם היום אפשר רק לחלום עליהן. אני לא מאשים, אבל נראה לי שכך נכון לראות את הדברים. זה סכסוך עמוק ועתיק יומין שאי אפשר למחוק אותו בחתימה על הסכם".

לומדים מהעבר ומסתכלים לפנים

בימים אלו נמצא הגדוד באימון ברמת הגולן, שלאחריו יוצב בגבול רצועת עזה. לתקופת האימון הוחלט להעניק את השם "ברזל לוהט" כשמם של אותם אירועים מכוננים. "בחרנו לקרוא לאימון 'ברזל לוהט' מכמה סיבות", מסביר סא"ל יניב בארוט, מפקד הגדוד הנוכחי.

צילום: חן גלילי

בימים אלו נמצא הגדוד באימון ברמת הגולן.
צילום: חן גלילי

בארוט מפרט: "הסיבה הראשונה היא שאנחנו מציינים 20 שנה לאירוע. שנית, חשוב לנו הקשר עם המשפחות וכן הניתוח הערכי והמקצועי של הקרב הזה. ולבסוף, חשובה נו גם מורשת הקרב. גדוד חרוב הוא גדוד צעיר וחטיבת כפיר היא חטיבה צעירה, וחשוב לנו לטפח את מורשת הקרב של הגדוד והחטיבה. לגדוד שלנו יש 18 משפחות שכולות ששליש מהן הן משפחות של נופלים באירוע הזה. המשפחות השכולות הן בשר מבשרנו, ואני רואה בזה חובה כלפי מי שאיבד את היקר מכל".

סא"ל בארוט, תושב תל אביב נשוי ואב לשניים, צמח בחטיבת הצנחנים, אך נתגלגל בשנה האחרונה לפקד על גדוד חרוב. בתקופת אירועי "ברזל לוהט" היה בארוט תלמיד תיכון, אך לדבריו, לקראת כניסתו לתפקיד הנוכחי העמיק את הכרתו עם הקרב. "הקדשתי שעות כדי ללמוד ולהכיר את האירוע. ישבתי במשך שעות עם סופר (אופיר סופר שהיה מ"מ בגדוד) ועם 'ראס' (כינוי לחיים אביטל שהיה המג"ד בעת האירועים). ישבנו על מפות והגענו לרמה המיקרו-טקטית של הקרב. הוצאתי מפות מהארכיון, והגענו גם ליומן המבצעים של האירוע", אמר בארוט.

צילום: הגר עמיבר, דובר צה''ל

אירוע מבצעי קשה מאוד עם תוצאות קשות. אליאב גלמן ז"ל.
צילום: הגר עמיבר, דובר צה"ל

בארוט הסביר כי הוא אינו מוכן לקבל אפשרות שמצב כזה יחזור על עצמו בשנית. "זה קרב עם תוצאות קשות, והדבר המשמעותי שאני לוקח ממנו הוא מוכנות. וזו גם הסיסמה שהטבעתי לגדוד: 'מוכנים תמיד'. אני לא מוכן להיות מופתע. כשאני מאשר למ"פ שלי מעצר אני מוודא שהוא מבין שתוך שנייה המעצר משתבש וכל הגזרה מתלקחת. אצלי בג'יפ יש תמיד ארגז רימונים וטילי לאו", אמר בארוט.

לתרומה מאובטחת לחיילי החטיבה trom

"יש לי חייל שחי בנס אחרי שחטף כדור בראש", נזכר בארוט באירוע שהיה בשיא הגל הטרור הנוכחי. "היינו בצומת בית ענון ומקפיצים אותי לאירוע. הגעתי ואני רואה אותו עם כדור בראש במצב קשה מאוד. אני מזעיק מסוק ובמקביל אנחנו מתחילים טיפול. בנס הוא איתנו. לשמחתי הוא השתקם ולא מזמן הוא גם הציע נישואין לחברה שלו".

אך בארוט גם יודע שלא כל האירועים מסתיימים בנס. הוא מזכיר את האירוע שבו נהרג גלמן מירי של לוחם מגדוד חרוב. "הכרתי את אליאב אישית מהשירות בצנחנים. זה אירוע מבצעי קשה מאוד עם תוצאות קשות. יום למחרת ביקרתי את המשפחה, ובמקביל היינו חייבים לתחקר את האירוע במהירות וללמוד ממנו כי התחקיר של אתמול הוא התדריך של היום", סיכם.

חיילנו היקרים בחטיבת כפיר,
אנחנו אתכם !