בתוך שבוע: לוחם מחטיבת כפיר, חיסל שלושה מחבלים בשני פיגועים שונים

מחבל שניסה לדקור חיילים בטרמפיאדה בגוש עציון נורה למוות בידי חייל צה"ל מחטיבת כפיר. מתברר כי החייל בן ה-19, שהתגייס רק לפני שמונה חודשים, היה זה שחיסל בשבוע שעבר שני פלסטינים שביצעו פיגוע באותו מקום. "דרכתי ויריתי כדי להסיר את האיום"

שבתי בנדט ואמיר בוחבוט

פורסם ב: וואלה!

לכתבה המקורית – לחץ כאן

סוכל ניסיון פיגוע: חייל צה"ל ירה הערב (חמישי) למוות בפלסטיני חמוש בסכין שניסה לדקור חיילים בצומת גוש עציון שמדרום לירושלים. לפי העדויות, הוא התקרב לתחנות האוטובוס לכיוון אלון שבות, ועורר את חשדם של החיילים מגדוד שמשון המאבטחים את המקום. הם פתחו בנוהל מעצר חשוד, ואז הוא שלף סכין במטרה לדקור. אחד החיילים ירה בו ונטרל אותו בטרם הצליח לפגוע בהם. מותו של הפלסטיני נקבע כבר בזירה. לפי הפלסטינים, מדובר במאלכ טלאל שריף, בן 25 מחברון.

מתברר כי החייל בן ה-19 שחיסל את המחבל, הוא זה שבשבוע שעבר הרג שני מחבלים בצומת הגוש. מפקדיו של החייל – רב-טוראי ת', שבשבועות האחרונים נמצא עם הגדוד שלו בפעילות ביטחון שוטף באזור, שיבחו אותו על הערנות והדיוק בירי. ת' הוא לוחם בפלוגת המסלול של "שמשון", תושב מרכז הארץ שהתגייס לצה"ל רק לפני שמונה חודשים.

הלוחם מגדוד שמשון שסיכל היום ניסיון דקירה שאירע בצומת גוש עציון. נובמבר 2015 (דובר צה"ל)

"הוא שלף סכין בכוונה לדקור את החבר שהיה איתי". רב"ט ת' (צילום: דובר צה"ל)

"בזמן שאבטחתי את צומת הגוש, הבחנו בחשוד", סיפר היום רב"ט ת'. "קראנו לו לחצות את הכביש אלינו וכשהוא הגיע אלינו, הוא שלף סכין בכוונה לדקור את החבר שהיה איתי. באותו הרגע דרכתי את הנשק ויריתי בו". על האירוע של השעבר שעבר הוסיף: ,יריתי בשני המחבלים על מנת להסיר את האיום".

ניסיון פיגוע דקירה בצומת גוש עציון. נובמבר 2015 (אתר רשמי , מתוך פייסבוק)

זירת הפיגוע, היום (צילום מתוך פייסבוק)

מתחקיר המקרה לפני תשעה ימים עלה כי שני חשודים התקרבו למקום שבו שמר החייל יחד עם חברו מגדוד שמשון, ואז אחד הפלסטינים החל לדקור. החייל שלא נפגע, ואשר כאמור היה מעורב גם באירוע היום, הגיב בירי והרג את שני הפלסטינים. חברו נפצע קל בפניו. ראש המועצה האזורית גוש עציון דוידי פרל אמר אז כי מדובר ב"גבורה של חייל שהרג את שני המחבלים".

פצועה בינוני בפיגוע דקירה בגוש עציון - המחבל נתפס ()

כוחות הצלה בצומת הגוש
 בתוך כך, מוסיף להיות אנוש מצבו של לוחם משמר הגבול שנפצע אתמול בפיגוע דריסה בכביש 60. הפיגוע התרחש בשעות אחר הצהריים בסמוך לעיירה הפלסטינית חלחול שבאזור חברון. הלוחם, שמאושפז בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים, מטופל ביחידה לטיפול נמרץ ועדיין נשקפת סכנה לחייו. כוחות הביטחון שהיו במקום ירו בדורס, ומותו נקבע בזירה.

ניסיון פיגוע דקירה בגוש עציון. נובמבר 2015 ( , מועצה אזורית גוש עציון)

שלף סכין לאחר שהכוחות פתחו בנוהל מעצר חשוד (צילום: מועצה אזורית גוש עציון)

ביום שני נפצעו שלושה בני אדם בפיגוע דקירה בשתי זירות בראשון לציון. בפיגוע אחד ברחוב תרמ"ב נדקר גבר בן 35 בפלג גופו העליון ונפצע באורח בינוני עד קשה, בעודו שוהה באוטובוס. בזירה הנוספת ברחוב הרצל נפצעו קשישה בת 80 שנדקרה בפלג גופה העליון באורח בינוני עד קשה, וצעיר בן 26באורח קל שנדקר בגפיו. צוותי מד"א טיפלו בפצועים ופינו אותם לבית החולים אסף הרופא. החשוד נתפס. כוחות ביטחון רבים הוקפצו למקום, ופתחו במצוד אחר סייען שעזר למחבל להגיע לאזור.

(עדכון ראשון: 17:10)

ניסיון פיגוע דקירה בגוש עציון. נובמבר 2015 ( , ישראל שטרית)

הכוחות בזירת האירוע (צילום: ישראל שטרית)


תמונת הלוחם שחיסל מחבלים מככבת בתקשורת הפלסטינית: "שיטפלו בו"

תמונתו של רב"ט ת', שחיסל שלושה מחבלים בגדה, פורסמה על ידי דובר צה"ל, ועד מהרה כיכבה ברשתות החברתיות ובכלי התקשורת הפלסטיניים, שם זכה החייל לקללות ולאיומים. האם דמו של לוחם הותר רק בגלל שיקולי יחסי ציבור?

אמיר בוחבוט ואבי יששכרוף

פורסם ב: וואלה!

לכתבה המקורית – לחץ כאן

הרשתות החברתיות וכלי התקשורת הפלסטיניים, כולל אלה המזוהים עם חמאס, התמלאו מאז אמש (חמישי) בתמונתו של רב-טוראי ת', מגדוד שמשון בחטיבת כפיר. תמונתו של ת', תושב מרכז הארץ שהתגייס רק לאחרונה וחיסל לא פחות משלושה מחבלים בתשעה ימים, לא הגיעה לכלי התקשורת הפלסטיניים ולרשתות החברתיות בעקבות עבודת מודיעין מאומצת, אלא באדיבותו של דובר צה"ל – שהפיץ אותה בכלי התקשורת הישראליים. כצפוי, זכתה התמונה לשלל גידופים, עלבונות – וגם איומים.

סוכנות הידיעות הפלסטינית "שהאב" כתבה כי "הכיבוש מתגאה בחייל שהרג שלושה שהידים פלסטינים ליד צומת גוש עציון". בסוכנות ידיעות אחרת נכתב, "דובר הצבא הישראלי פרסם היום את תמונתו של מי שתואר כ'גיבור' שהרג בעצמו שלושה פלסטינים תוך ימים". עוד נכתב שם כי הוא משרת בחטיבת כפיר שיש לה "היסטוריה ארוכה של התנכלויות לפלסטינים". התמונה זכתה לאלפי לייקים ובתגובות הטיחו הגולשים קללות ואיומים על החייל. אחד מהם רשם: "מאחל לו שהגיבורים שלנו יטפלו בו".

התקשורת הפלסטינית מפרסמת תמונת החייל שחיבל שלושה מחבלים (צילום מסך)

"הכיבוש מתגאה בחייל שהרג שלושה שהידים" (צילום מסך)

התקשורת הפלסטינית מפרסמת תמונת החייל שחיבל שלושה מחבלים (צילום מסך)

הדיווח בסוכנות הידיעות "ריסאלה", המזוהה עם חמאס (צילום מסך)

בסוכנות הידיעות הפלסטינית "מען" התייחסו לכך שבכלי התקשורת הישראליים הוצג ת' כ"מחסל", וכינו אותו "The Terminator", כמו הדמות הקולנועית שגילם ארנולד שוורצנגר.

הפצת תמונות חיילים המעורבים בהרג מחבלים מעוררת מחלוקת בצה"ל. גורמים בחטיבת כפיר טוענים כי צה"ל מעולם לא הסתיר את פני לוחמיו, ויתרה מזאת, לאחרונה הורה מפקד אוגדת יו"ש תת-אלוף ליאור כרמלי לאסור על לוחמים להסתובב בפעילות מבצעית כשהם חובשים מסכות סקי כדי להסתיר את פניהם. מנגד, טוענים קצינים בחטיבות חי"ר כי לאחר מבצע "צוק איתן" הוחלט במספר רב של מקרים לא לחשוף את פני הלוחמים מחשש לתביעות בבית הדין בהאג והסתה. אחד הקצינים אמר: "בצה"ל צריכים להבהיר את המשמעויות לחיילים, לפני שפניהם נחשפות ברבים בידיעה".

התקשורת הפלסטינית מפרסמת תמונת החייל שחיבל שלושה מחבלים (צילום מסך)

(צילום מסך)

יצוין כי בשנים האחרונות התגברה תופעת צילום חיילי צה"ל בפעילות בשטחים ותמונותיהם מופצות על ידי פלסטינים ברשתות החברתיות, כך שיש קושי למנוע את חשיפת חיילי צה"ל. משמר הגבול מקפיד שלא לפרסם תמונות של לוחמיו, שחלקם מקפיד לעטות מסכות על פניו.

כעת, לא ברור מדוע אצו רצו בדובר צה"ל לפרסם את תמונתו של ת'? האם אף אחד לא חשב שם על הסכנה שתיווצר בגלל הפרסום הזה לחייו של ת'? האם מישהו באמת חשב שמומחי מחשבים פלסטינים למיניהם יתקשו לאתר את שמו המלא של ת', או לחלופין שסתם צעירים פלסטינים חמומי מוח יבקשו לפגוע בו באזור בית לחם בגלל "התהילה" שבדבר – והיכן בדיוק הייתה הצנזורה, שטורחת לטשטש את תמונתו של כל טייס, שייט, ולוחם מהיחידות המיוחדות? האם דמו של לוחם כפיר הותר רק בגלל שיקולים של יחסי ציבור?

תגובת דובר צה"ל לא נמסרה.

חיילנו היקרים בחטיבת כפיר,
אנחנו אתכם !