גדוד נצח יהודה מתרגל תרחיש צפוני

הגדוד החרדי מתרגל תרחיש צפוני

גדוד 'נצח יהודה' עוזב את ג'נין לאחר שש שנים וחצי ומתאמן לתרחיש צפוני מול אויב שמסתתר בשטחים בנויים וסבוכים.

פורסם ב: חדשות ערוץ 7

לכתבה המקורית – לחץ כאן

 

נצח יהודה

נצח יהודה
צילום: בוגרי הנח"ל החרדי/ דו"צ

השעה היא שעת בוקר מוקדמת, והשמש מאיטה לעלות על כוח של עשרות חיילים טרוטי-עיניים מגדוד "נצח יהודה" שעושים את דרכם במעלה גבעה בפיקודו של המג"ד, סא"ל אורי לוי.

המיקום הוא אומנם בסמוך לכפר טייסיר שבאזור הבקעה, אך הגבעות הסלעיות והמוריקות לא נראות רחוקות מנופי רמת הגולן, אותם מדמה התרגיל שבסופו נמצאים כעת החיילים.

"התרגול שלנו כאן הוא של תרחיש צפוני מובהק, בשטחים בנויים וסבוכים", מספר סא"ל לוי. "נכנסנו לאתר משגרי טילים, אמצעים שיכולים להיות משמעותיים בפגיעה בכוחות צה"ל ותושבי מדינת ישראל".

רוב חיילי הגדוד, שהיו מנותקים לחלוטין ממכשירי הטלפון במהלך שבוע התרגיל, מופתעים לשמוע על אירוע הירי בהר-דב שהתרחש באותו שבוע, בו נהרגו שני חיילי גבעתי ושבעה נוספים נפצעו. "אין ספק שזה מגביר את המוטיבציה וגורם לנו להגיע במוכנות גבוהה יותר לתרגיל הזה", מספר מפקד פלוגת החוד של הגדוד, סרן מתי שבח. "אנחנו לא אוהבים מלחמות, אבל אם נידרש לכך, אני מקווה שנוכל לקחת חלק ולהוכיח את עצמנו".

"זה אויב שתוקף אותך ובורח, שרוצה לפגוע בך וללכת"

האויב הצפוני החמקמק חדש ללוחמי הגדוד, שבעבר אפשרות שייקח חלק בעימות הצפוני נראתה לא סבירה. "אנחנו מוכוונים להתמודדות עם אויב דמוי חיזבאללה בתרגיל הזה מכל הבחינות: במרחק בו האויב נמצא, בהסוואה ובשיטות הפעולה שלו, ובאמצעי הלחימה בהם אנו משתמשים", מסביר סרן סבח. "זה לא אויב שמתחפר בעמדות ומגן על השטח שלו – זה אויב שתוקף אותך ובורח, שרוצה לפגוע בך וללכת".

האימון הצפוני בו נמצא כעת הגדוד מגיע לאחר שש שנים וחצי בהן ביצע תעסוקה מבצעית בגזרת מנשה, החולשת על הערים הפלסטיניות ג'נין וטול כרם, והכפרים השוכנים בסביבתן.

סא"ל לוי קיבל את הפיקוד על הגדוד לפני כחצי שנה, במהלכה תקופת מעצרים אינטנסיביים הביאה לחשיפה של תשתיות צבאיות נרחבות של ארגון החמאס. "זו הייתה תקופה של קרוב לארבעה או חמישה מעצרים בשבוע במחנות הפליטים בג'נין ובטול כרם", הוא נזכר. "פעלנו כל לילה במבצעים מורכבים עם יחידות מיוחדות. בחודש מצאנו כמויות אמצעי לחימה שלרוב מוצאים בשנה".

סא"ל לוי מציין בגאווה כי במהלך 8 החודשים הרצופים בהם שהה הגדוד בג'נין, לא יצא אף מפגע מהגזרה לעבר שטח ישראל. חיילי הגדוד מספרים כי הודות להיכרות רבת השנים שלו עם הגזרה, המשימות אותן קיבלו היו כאלה השמורות לרוב לסיירות: פשיטות על תשתיות טרור, החרמת אמל"ח ומעצרים מדי לילה.

כעת, בתום האימון, הם מתכוננים לגזרת בנימין, בה יבצע הגדוד תעסוקה מבצעית לראשונה. בגזרת מנשה החולשת על ג'נין, בה שהה הגדוד תקופה ארוכה, עיקר המאמץ היה במניעת הסתננות מפגעים לעבר שטח ישראל. ברמאללה, לעומת זאת, קיימים גם ישובים יהודיים רבים, וחיילי 'נצח יהודה' יצטרכו להתמודד עם החיכוך שנוצר באזור.

"מאז חטיפת שלושת הנערים אנחנו מאוד ערניים כלפי מרחב ירושלים – גם בנימין מצפון וגם עציון מדרום", מספר סא"ל לוי. "בגזרה אליה אנחנו מגיעים בולט הטרור העממי, פחות זה המאורגן, ונשמח להתמודד עם האתגרים שהיא מציבה לנו".

עידן חדש בחטיבת כפיר

חטיבת כפיר הצעירה, שהוקמה בשנת 2006, זוהתה במשך שנים עם פעילות הביטחון השוטף ביהודה ושומרון – עם הסימטאות הצפופות של מחנות הפליטים באזור ג'נין ורמאללה. אולם, שינויים ארגוניים שעוברת החטיבה הופכים אותה לרב-זירתית, כזו שתוכל להילחם גם בשטח הבנוי של עזה, כפי שכמעט קרה בקיץ האחרון במבצע "צוק איתן", וגם במתאר ההררי והסבוך של לבנון.

בחודש ספטמבר האחרון עברה החטיבה לפיקודה של עוצבת 'עידן חדש', שעברה כולה רה-ארגון במסגרתו הפכה מאוגדה משוריינת לאוגדה 'קלה' שנועדה ללחימה בטרור וגרילה בכלל הגזרות.

כחלק מהשינוי, בשבועות הקרובים יעלו מספר גדודי כפיר לאימון אינטנסיבי ברמת הגולן. "אנחנו צריכים להיות מוכנים לכל אירוע, וכל אימון כזה מציב אותנו מוכנים יותר", מסביר סגן מפקד חטיבת כפיר, סא"ל דרור שפיגל, שנוכח גם הוא בתרגיל.

"השטח הסבוך שנפוץ בצפון מהווה אתגר, לא סתם האויב שלנו נכנס לשטח הזה. הוא מבין שזה עלול לנטרל את היכולות שלנו. למרות זאת, אנחנו צריכים ללמוד לנצל את היתרונות היחסיים שיש לנו בשטח הזה", מפרט סא"ל שפיגל. "'נצח יהודה' מהווה חלק מהותי בחטיבה, ומבחינת היכולות שלו, כל עוד זה תלוי בנו, הוא מוכן לכל גזרה אפשרית".

ההתמודדות עם גזרות ואיומים חדשים אינו מובן מאליו עבור הגדוד, במיוחד כשלוקחים בחשבון את האוכלוסייה ממנה מורכב – 'נצח יהודה' הוא גדוד על טהרת הלוחמים החרדים. מפקד הגדוד, סא"ל לוי, פיקד על לוחמים ביחידת 'עוקץ' ובגדודים אחרים של חטיבת כפיר, והוא מודה כי אין חוויה מאתגרת יותר מפיקוד על הגדוד הזה.

"קרוב ל-70% מחיילי הגדוד מגיעים ממשפחות חרדיות שזרקו אותם מהבית. אלו חיילים שאין להם את האוכל החם או משפחה לחזור אליה בסופ"ש ועדיין צריך להפיק מהם את המיטב", הוא מגלה. "הם נמצאים אחרי כמעט שבוע ללא שינה, ותראה אותם – הם שרים".

מאחוריו חבורה של חיילי פלוגת החוד מאלתרים גרסה משלהם לשיר של חיל המארינס של הצבא האמריקאי: "We are the Palhod! Mighty mighty Palhod!" – מה שלא מפתיע בהתחשב בעובדה שלמעלה מ-10% מחיילי הגדוד עלו לארץ, בין אם כדי להישאר בה בתום שירותם הצבאי ובין אם כדי להשלים שירות צבאי ולחזור לארץ מולדתם.

חיילנו היקרים בחטיבת כפיר,
אנחנו אתכם !