אחרי כעשור: האם יוקם גדוד סיור בחטיבת כפיר?

בעקבות בקשת מפקדי כפיר צה"ל בוחן שוב הקמת גדס"ר בחטיבה הצעירה שמגיע לדיון בזרוע היבשה; דו"צ: "הנושא בעבודת מטה"

יוחאי עופר | 25/11/2014 12:40

פורסם ב:חדשות

לכתבה המקורית – לחץ כאן

צה"ל בוחן שוב הקמה של גדוד סיור בחטיבת כפיר. כבר כמעט עשור מתנהל הדיון סביב הקמת הגדס"ר של החטיבה הצעירה בצה"ל, והפעם מגיע הדיון פעם נוספת לעבודת מטה בזרוע היבשה, אך לא בטוח כי גם זו תניב את התוצאה אותה מבקשים להשיג בחטיבה. מי שדוחף להקמת הגדוד הינם מפקדי החטיבה, ובזרוע היבשה נענו אחרי מספר בקשות לבחון את הסוגיה.

מאז הוקמה החטיבה בדצמבר 2005 דרשו מפקדיה להעלות את הנושא בפני מקבלי ההחלטות, אך אף אחד מהם לא צלח עדיין את המכשול. גם עתה עוד לא בטוח כלל שהמהלך ייצא אל הפועל, למרות העובדה שמפקדים בכירים בחטיבה אמרו בשבוע שעבר עם גיוס לוחמים חדשים לכפיר כי בחודש מרץ הקרוב יוסב אחד הגדודים הקיימים לגדוד הסיור.

דו''צ

חטיבת כפיר דו"צ

על הקמת גדוד סיור, פרסם העיתון הצבאי "במחנה" בשנת 2011  וכתב כי בתוך שנה יוקם הגדוד. על פי הפרסום אז גדוד "חרוב" עתיד היה להפוך לגדוד הסיור אחרי מאבק על הכבוד בין הגדודים. "ממש כמו סיירת חרוב של פעם. הרעיון הוא להחזיר עטרה ליושנה", אמרו אז גורמים בחטיבת כפיר.

הרציונל הוא הרצון להפוך את החטיבה לכזו שתהיה דומה ליתר חטיבות החי"ר כך שעם גדוד הסיור יישארו שלושה גדודים נוספים: דוכיפת, שמשון, ונחשון כאשר גדוד לביא ייסגר ו"נצח יהודה" של הנח"ל החרדי ייצא מהחטיבה.

בפועל, בחודש אוגוסט האחרון, הפסיקו לקלוט בגדוד "לביא" לוחמים לקראת סגירתו והקמת גדוד מעורב נוסף "אריות הירדן" שיקום על מפקדת הגדוד הקיימת. גדוד "נצח יהודה" של הנח"ל החרדי, כאמור, ייצא מהחטיבה ויישאר תחת פיקוד המרכז כגדוד המוצב באורח קבע בגזרה בצפון השומרון  וכך יהיה זהה  לגדוד "קרקל" שאמון על גבול ישראל מצרים וגדוד "אריות הירדן" שיהיה אמון על הביטחון באזור בקעת הירדן.

בחטיבה רוצים גדוד סיור בדומה ליתר החטיבות, ובו פלוגת סיור (פלס"ר), פלוגת עורב (פלנ"ט) ופלוגת חיל הנדסה (פלחה"ן). אחרי שעברו עשרות תרגילים והחטיבה הוכיחה את כוחה בעיקר באזור יהודה ושומרון הניחו המפקדים שהצעד הבא שנדרש הוא הקמת גדוד סיור.

בחטיבה תיכננו כבר לפני שלוש שנים להקים בית ספר ייחודי לגדוד הסיור ובו ילמדו הלוחמים את ההכשרות המיוחדות שדרושות, בהנחה כי במקביל מספר המתגייסים לחטיבה שעומד כבר כיום על שלושה לכל מקום רק יגבר. אחרי שהיו תחת אחריות אוגדה 162 עברה לפני מספר חודשים החטיבה להיות תחת פיקוד עוצבת עידן עליה מפקד תא"ל אורן אבמן, שהיה מפקד חטיבת כפיר, ובעבר כבר החליט כי על גדוד "חרוב" יוקם גדוד הסיור. החלטה שמאז עוד לא בשלה ועתה כאמור עומדת לדיון פעם נוספת במפקדת זרוע היבשה.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "הנושא נמצא תחת עבודת מטה שטרם הסתיימה".

 

חיילנו היקרים בחטיבת כפיר,
אנחנו אתכם !