הקצין שלא דופק חשבון: הכירו את מח"ט כפיר החדש

הוא פיקד על עורב צנחנים בעומק לבנון, היה מח"ט חברון וניהל קרבות עזים מול מחבלים – הכול תוך כדי שהוא נשאר נאמן לדרך שלו ולא חושש לצאת מול הבכירים ממנו. עכשיו אל"מ גיא חזות קיבל לידיו את הפיקוד על חטיבת כפיר הצעירה, וקצינים מסכימים שזו בחירה מעולה – אך שכדאי לחיילים להישאר ערניים: "הוא לא ירחם עליהם, אך הוא יבנה אותם כמו שצריך"

שי לוי | פז"ם | פורסם22/10/14 16:41

פורסם ב: logo pzm

לכתבה המקורית – לחץ כאן

גיא חזות
"הייעוד שלנו זה להיות קדימה ולהילחם". אל"מ גיא חזות
צילום׃  דובר צה"ל

בחודש מרץ 2005 התנהל בצה"ל כנס גדול בו השתתפו כל קציני הצבא, מדרגת סא"ל ומעלה. הכנס עסק בנושא ההתנתקות מעזה ובמהלכו קרה דבר חסר תקדים לכנסים מהסוג הזה: מפקד גדוד 202, סא"ל גיא חזות, קם ממקומו וביקש את רשות הדיבור – ואז יצא נגד אלוף הפיקוד. חזות הזכיר לנוכחים ריאיון שהתפרסם עם מפקד פלוגה בצנחנים בשם סרן מאור שושן. בריאיון סיפר שושן על התחושות הקשות שלו נגד המתנחלים תושבי יצהר שלא מהססים לפגוע גם בחיילי צה"ל.

אלוף הפיקוד דאז, יאיר נווה, פקד על מח"ט הצנחנים להעיר למ"פ שהתראיין בלי רשות. בהמשך שלח האלוף מכתב ליו"ר מועצת יש"ע, בנצי ליברמן, ולמזכירת יצהר, ובו כתב: "לטעמי, הוצא שם רע ליישוב ולמתיישבים בכלל. פיקוד המרכז ימשיך לחבק את המתיישבים ולראות בהם את מי שבחלוציות הקימו את ביתם ביהודה ושומרון". אחרי שחזות הזכיר לנוכחים את הדברים הוא תקף מול כולם את אלוף הפיקוד. "אני לא מפחד להיכנס לכפר פלסטיני כמו שאני מפחד להיכנס ליצהר", ציין סא"ל חזות. "מאור שושן אולי ביצע עבירה מנהלתית של ראיון ללא אישור, אבל כל מה שהוא אמר היה אמת לאמיתה. כואב לי שבמקום לגבות אותו ולחבק אותו, הפקירו אותו. מבחינתנו, הקצינים בשומרון, מחיר אי הגיבוי הוא שמאיימים עלינו שיחסלו אותנו, ושיסגרו איתנו חשבונות כמו עם שושן", תקף את האלוף מול כולם.

"זה חזות", הדגיש קצין בצנחנים ששרת לצדו שנים ארוכות. "הבן אדם לא דופק חשבון ואומר את מה שיש לו להגיד גם כשזה דופק אותו". ואכן זו לא הייתה הפעם הראשונה בה הפה של חזות הכניס אותו לבעיות. לדברי אותו קצין חזות "פתח את הפה בעוד כמה ישיבות, והיה גם המקרה שתמך בהפגנה נגד המחסומים בשטחים, מה ששלח אותו לתפקידים פחות יוקרתיים, זה למרות שכבר בהתחלה הוא סומן כקצין מבריק ומקצועי". הפעם נראה שחזות הצליח לזכות בתפקיד יוקרתי של מח"ט חטיבה סדירה.

סחרור מסוכן

ביום שני השבוע הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ, אישר את סבב המינויים לקצינים בדרגת אל"מ. רא"ל גנץ החליט במסגרת הסבב הנוכחי על שורת מינויים למפקדי החטיבות הסדירות בצה"ל, תפקיד הנחשב באופן מסורתי כמקפצה לקידום. בהתאם להחלטתו של הרמטכ"ל, בעצמו בוגר חטיבת הצנחנים, שכבת המח"טים של צה"ל נצבעה בצבעי הכומתה האדומה. לצד אל"מ נמרוד אלוני שיפקד על חטיבת הצנחנים הוחלט למנות את אל"מ יניב אללוף למפקד בית הספר לקצינים של צה"ל, בה"ד 1. את אל"מ ירון פינקלמן למח"ט גבעתי, אל"מ עמוס הכהן שעשה תפקידים בצנחנים למח"ט הנח"ל ואל"מ גיא חזות למפקד כפיר.

 דרכו הצבאית של אל"מ חזות החלה בשנת 1989 אז התנדב לחטיבת הצנחנים. הוא עבר מסלול הכשרה כלוחם בפלחי"ק ואחרי שחזר מקורס קצינים התמנה למ"מ בגדוד 890 ובהמשך כמפקד פלוגה. בהמשך היה מ"פ עורב צנחנים אותם הוביל לשלל מארבים ומבצעים חמים בדרום לבנון, אחד מהם היה מבצע "סחרור מסוכן".

ביוני 97' יצאה היחידה למבצע ממוצב ריחן. המטרה: השמדת מחבלים ואיסוף מודיעין. זמן קצר אחרי שהתמקמו הם מזהים שני מחבלים אבל לא פותחים באש בגלל שאחת מהעמדות של הכוח לא הייתה מוכנה. אבל השקט לא נשמר זמן רב. מעל לראשם של לוחמי העורב בפיקודו של חזות מתפתח קרב בין מחבלים שירו על מוצב סוג'וד לכוחות צה"ל כאשר חיל האוויר תוקף במקביל יעדים של חיזבאללה בג'בל צאפי.

במהלך הקרב מזהה הכוח של חזות רכב טויוטה לבן, בו שתי דמויות חשודות, שפורק ארגזים בבית שעל פי המודיעין שימש את הארגון. יושבי הרכב פרקו ארגזי תחמושת בבית החשוד ולאחר מכן המשיכו בנסיעה. הכוח מבצע ירי עורב מטווח 1,450 מטר, שפוגע במטרה והרכב מתפוצץ ועולה באש. נראה שברכב הייתה עוד תחמושת משום שלאחר דקה החלו פיצוצי משנה. הקרב ממשיך כאשר מסוקי קרב מבצעים ירי של שלושה טילים ומפוצצים את הבית שגם בו הייתה תחמושת. הבית בוער עד בוקר היום למחרת והכוח בפיקודו של חזות מתקפל וזוכה למחמאות על התפקוד.

חזות עוזב את עורב כדי להתמנות לסגנו של דרור וינברג במגלן ולאחר מכן כמפקד האימון המתקדם של הצנחנים‏. בתפקיד ספג חזות מכה קשה כאשר ב-19 במרץ 2002, תקפו שני מחבלים טירונים של החטיבה שהיו בשטחי האש של בסיס האימונים. מפקד הצוות, טל צמח, נהרג מאש המחבלים ובנוסף נפצעו מספר טירונים. התקפת המחבלים הייתה בשעת לילה כשרוב הכוח היה בנוהל שינה. הלוחמים שהתעוררו חיסלו את אחד המחבלים וחזות, שהגיע עם כוח כוננות, ניהל את הקרב במהלכו נהרג המחבל הנוסף‏.

"טרור מנצחים בלחימה חסרת פשרות"

ב-2003 מונה חזות למפקד גדוד 202 שתחת פיקודו משתתף במבצעים רבים ומעצרים. היו אלה ימי האינתיפאדה השנייה ולוחמי הגדוד זכו לשבחים רבים אחרי שעצרו מספר גבוה של מחבלים ולסכל מחבלים מתאבדים, כולל כמה קטינים שהמפורסם שבהם היה חוסם עבדו.

"קצין צה"ל ששירת תחת פיקודו של חזות מספר: "הוא היה מג"ד קשוח, קרע את הגדוד באימונים ובפעילות. היינו צוחקים שהוא התנדב למבצעים כדי לא לצאת לבית. הוא חיפש את האקשן אבל ידע לתת גב ללוחמים שלו". במהלך תקופתו כמג"ד נעצר אחד הלוחמים אחרי שתועד כשהוא מכה נער פלסטיני. חזות העיד במשפטו ואמר בתשובה לשאלת הסניגור כי המערכת הפיקודית של הנאשם, שהוא רואה את עצמו כעומד בראשה, לא נתנה ללוחם את התנאים האופטימליים לביצוע המשימה במחסום.

"ברוך גולדשטיין טימא את המקום". חזות במע
"יכולת פיקודית חסרת פשרות". אל"מ גיא חזות במערת המכפלה
צילום׃  חדשות 2

לאחר שסיים את תפקידו כמג"ד יצא ללימודים ולאחר מכן מונה חזות לקצין אג"ם של עוצבת הגליל‏. הוא משתתף במבצע עופרת יצוקה כסמח"ט צנחנים. בשנת 2010 מונה כמח"ט חברון, מהתפקידים היותר מאתגרים. "היכולת הפיקודית שלו, כזו שהיא חסרת פשרות, הביאה מאוד מהר להישגים מדהימים", מציין גורם בצה"ל.

כשנכנס לתפקידו הוא זכה לקבלת פנים קשה במיוחד. מחבלים רצחו בעל ואישה שהייתה בהיריון, ואת שני הטרמפיסטים שהיו איתם. היה זה פיגוע קטלני שחמאס הוציא לפועל והמחבלים שריססו את הרכב ביצעו בנרצחים וידוא הריגה. "זה הסביר לי היטב איפה אני נמצא", סיפר חזות בעבר. באותם ימים סבלה העיר חברון מפיגועים רבים וקשים, לצדם גם מאבקים של יהודים מול ערבים. כשסיים את תפקידו זו הייתה גזרה שקטה במיוחד.

בנאום שנשא בפני צנחנים במילואים שהגיעו לתפוס קו בגזרה אמר, "לנו יש משימה והתפקיד שלנו לנצח. איך נעשה את זה, בתעוזה והרבה יצירתיות. אתם תפעלו ברגישות מול אזרחים אבל תזמו ותובילו כמו שאנחנו יודעים, כמו שרק צנחנים יודעים להוביל. ניתן לנצח טרור אבל צריך לעשות את זה בחוכמה. בלחימה חסרת פשרות".

קצין צנחנים במילואים העיד על חזות ואמר, "הוא סופר מקצועי. זה משהו שאי אפשר לקחת ממנו. העניין שאצלו יש גם הרבה מאוד פוליטיקה. הוא יודע לדבר ולשחק את המשחק. חזות לא מסתיר את דעתו ובשיחה עם פקודים שלו הוא מבהיר תמיד מי פה הריבון אבל גם מה הטעויות שלו. מה שיפה אצלו זה שהוא משתף את הפקודים שלו בכל דבר, מחבר אותם למשימה".

בתפקידו הקודם היה חזות מפקד עוצבת נשר. כבר בהתחלה הוא הרים אימון מפקדים, מרמת המ"כ ועד אחרון הקצינים, שבמהלכו חשף בפניהם את התוכנית האופרטיבית של החטיבה למלחמה. מדובר במהלך חריג אבל חזות הצדיק זאת כשאמר: "אני לא מאמין בלשמור מידע. אתם צריכים לדעת מה אתם הולכים לעשות כדי להצליח במשימה. גם החייל חייב לדעת לאן הוא הולך ככה הוא יבצע את המשימה על הצד הטוב ביותר". באותו מפגש היה נראה שהוא אוהב להיות בקו האש. "זה נראה מפחיד אבל זה הייעוד שלנו. להיות קדימה ולהילחם".

הלוחש למ"מים

בכל מקום אליו הוא מגיע מנסה חזות לשדרג ולפעול ביצירתיות. זמן קצר אחרי שהתמנה למפקד על החטיבה הוא מקים את מחלקת החבלה הראשונה במילואים, כזו שתהיה מודל לכל חטיבות המילואים בצה"ל. הוא לא מהסס להצביע על הלקוי ולחיילים אמר, "המצב של צה"ל בתחום החבלה הוא על הפנים, גרוע, אבל אנחנו נתקן ונהיה המודל לכל צה"ל".

שובו אחים יום שלישי לוחמי הנח"ל בחברון
לקח חלק משמעותי בלחימה בטרור (אילסוטרציה)
צילום׃  דובר צה"ל

כפי שלא מעט מפקודיו מספרים חזות אוהב להיות עם החיילים שלו בשטח, גם כשהם לא יודעים זאת, ויעיד על כך הקוריוז הבא. במהלך אימון רחב היקף של הכוחות, כזה שנמתח על פני ימים רבים וכלל הרבה מאוד הליכה ומשקלים, התלוננו מספר חיילים בפני המ"מ שלהם על התרגיל. "בוא נלך מפה" וגם, "די שכחו אותנו בוא נחתוך לנקודת כינוס ונסיים עם זה". פתאום הם שמעו את קולו של חזות מאחד השיחים כשהוא אומר למ"מ "אל תוותר להם. זה תפקידו של מפקד, אל תוותר להם". מאז הוא מכונה בחטיבה "הלוחש למ"מים", ציין אחד מהם בהומור.

במקביל כל מי ששרת תחתיו חזר על המנטרה של "קצין תותח" ומקצועי. אבל הייתה גם ביקורת – בעיקר על היכולת שלו להתחבר למי שתחתיו ברמה האישית, דבר חשוב ביחידה לוחמת. "מקצועיות מטורפת", מעיד עליו קצין צנחנים במילואים. "באמת פדנט בקטע הזה. בצד של יחסי אנוש יש לו על מה לעבוד. אני מכיר אותו גם מהסדיר והיינו קוראים לו קודקוד רשע בגלל שפיזית הוא היה הופך שולחנות על אנשים, למשל כשמ"כים לא הסכימו לצאת לקורס קצינים. מה שכן הוא די התמתן לעת זקנה. אני יכול להעיד שכמח"ט הוא יותר רגיש ועדין, אבל יש לו עוד לאן להשתפר בקטע הזה".

חזות הספיק להיות גם במכללה לביטחון לאומי‏ והשבוע, כאמור, הוחלט על מינויו למפקד הבא של חטיבת כפיר – חטיבה שהופכת להיות מחטיבת שטחים של צה"ל לחטיבה מתמרנת שתקבל משימות במבצעים ומלחמות באם אלה יפרצו. "זה האדם הנכון במקום הנכון כי כפיר נמצאים היו בתהליך אירגוני נרחב", אמר קצין צנחנים בכיר על המינוי.

החטיבה כבר התאמנה בגזרות כמו רמת הגולן ותפסה קווים בצפון וברצועת עזה. חזות, כך מסכימים כולם, הוא האדם הנכון להפוך את החטיבה לכוח מתמרן איכותי. תפקיד שבמסגרתו ידחוף גם להקמה של יחידות חטיבתיות במסגרת גדס"ר חדש. "אני מאמין שדקה אחרי שהוא יכנס לתפקיד הוא כבר ילחץ על מי שמעליו כדי להוציא את החיילים למבצעים שונים ובטח גם לתרגילים קשים", אמר אחד הקצינים. "כן, אני לא מרחם עליהם אבל טוב שכך כי הוא יבנה אותם כמו שצריך".


הערת מנהל האתר:

אנו מתחייבים כי כשיגיע הזמן יועלו תמונות עם הכומתה הנכונה !!!

חיילנו היקרים בחטיבת כפיר,
אנחנו אתכם !