בעזה – הפסקת אש, באיו"ש – עדיין חם

בקבוקי תבערה, יידויי אבנים, זיקוקים ואפילו כדורים מנשק קל – המציאות באיו"ש לא נרגעה אחרי מבצע שובו אחים, ההפך הוא הנכון. לוחמים בגזרה מספרים על הפרות סדר המוניות, שימוש בנשק חם נגד הכוחות ועליית מדרגה באלימות בגזרה. "זו ליגה אחרת ממה שאנחנו מכירים, אבל התמודדנו איתם מצוין"

נועם גזית | עיתון "במחנה" | פורסם 14/08/14 14:17:30

פורסם ב: logo pzmלכתבה המקורית – לחץ כאן

בחודש האחרון עיני המדינה היו נשואות דרומה, אל הלחימה ברצועת עזה. אולם, מאז מבצע שובו אחים השקט לא חזר לגזרת איו"ש ועוצמת האירועים הביטחוניים הכוללים הפרות סדר ואלימות רק החריפה. לאחרונה עצרו כוחות הביטחון את חוסאם קוואסמה שעל פי החשד פיקד על החוליה שחטפה ורצחה את שלושת הנערים מגוש עציון לפני כחודש וחצי. "הפגנות כמו שנתקלנו בהן בחודש האחרון, אפילו ותיקי פיקוד המרכז לא זוכרים. הרחובות היו אלימים מאוד והיינו דרוכים 24/7 לכל התרחשות", סיפר סא"ל (מיל') ישי גרטלר, מג"ד מילואים של החטיבה המרחבית בנימין. "המקום הדומיננטי ביותר בגזרה שלנו הוא מחסום קלנדיה. במהלך השהות שלנו שם, הפלסטינים ניסו לפרוץ את המחסום וערכו הפס"דים אליהם הגיעו כ-13 אלף איש. לאירועים אלו נערכנו מראש עם אמצעים מתאימים לפיזור הפגנות, קלעים וצלפים. בסוף עמדנו במשימה בלי נפגעים מיותרים לצד השני".

לוחם צה"ל בחברון

לוחמי כפיר בחברון. לא סקסי, אבל מישהו חייב לעשות את העבודה
צילום׃  ספיר ברונזברג

הגדוד של סא"ל (במיל') גרטלר הוא אחד מגדודי המילואים שזומנו לגזרת פיקוד המרכז כדי להחליף את הכוחות הסדירים שירדו במהלך המבצע לדרום בזמן התעסוקה המבצעית שלהם באיו"ש. בשבוע שעבר אחרון גדודי המילואים עזב את איו"ש. לדברי גרטלר, לאנשי המילואים יש יתרון מסוים בהתמודדות מול הפס"דים. "לכל אורך התעסוקה הופתענו מהעוצמה הרבה שלהם. עם זאת, העובדה שאנחנו באים עם ניסיון של שנים עזרה לנו מאוד", שיתף. "מבחינת הפלסטינים הבלגן בדרום זו עוד סיבה למסיבה ואנחנו ידענו את זה. במהלך ההפגנות הם השתמשו בירי חי, זרקו עלינו אלפי אבנים, מאות בקבוקי תבערה, זיקוקים ומטען חבלה אחד. זו ליגה אחרת ממה שאנחנו מכירים, אבל התמודדנו איתם מצוין. אנחנו מוכנים לכל קריאה נוספת בעתיד".

רוצים להילחם בעזה, מבצעים משימות באיו"ש

מי שנעדרה מהכניסה הקרקעית לרצועת עזה היא חטיבת כפיר. החטיבה המנומרת המשיכה לפעול באיו"ש, לבצע מעצרים וסריקות ולהתמודד עם הפס"דים. במבצע שובו אחים כפיר פעלה ללא הרף בגזרה החמה למציאת גופות הנערים שנחטפו. גדוד לביא של החטיבה, שבמהלך המבצע להשבת הנערים סרק את גוש עציון, עבר לגזרת יהודה להתמודדות עם אלימות בעיר חברון. "חברון נראית שקטה ורגועה מבחוץ, אבל למעשה היא רועשת וגועשת מתחת לפני השטח", שיתף המג"ד, סא"ל שחר ספדה. "האתגרים בגזרה הזו מתחלקים לשניים ובכל אחד מהם אפשר להצביע על עלייה חדה בגרף האלימות בחודש האחרון. הראשון הוא התמודדות עם הפרות סדר שמתרחשות בלי הפסקה, למעשה כל יום. האתגר השני הוא האיום שעומד מולנו בגלל כמויות האמל"ח באירועים האלו שעלו בצורה משמעותית. אנחנו חשופים יותר לסכנת ירי חי והתגובות שלנו מתעצמות בהתאם", הוסיף.

 ביום שישי האחרון התקיימה הפגנה גדולה של למעלה מ-15 אלף איש בחברון. הפגנה זו הידרדרה מהר מאוד לאלימות ונענתה בתגובה מהירה של לוחמי חטיבת כפיר ומשמר הגבול שהוזעקו למקום. מעבר למחסום בעיר, בין דוכני האבטיחים וקירות הגרפיטי, המלחמה בדרום לא התחילה או הפסיקה, המציאות פשוט ממשיכה. "לוחמי החטיבה יודעים שמשימות לא בוחרים וכל יעד שמקבלים עושים במאה אחוז. היה להם רצון חזק מאוד לרדת לדרום ולהיכנס לעזה, אבל העבודה הנוכחית שאנחנו מבצעים לא פחות חשובה. אם אנחנו לא נעשה את זה, גדוד אחר יעשה את זה. בשני המקרים מדובר במשימת ההגנה על ישראל והגנה זה לא קרב לחלשים", קבע סא"ל ספדה.

כשפוגשים את חיילי החטיבה, קשה להתעלם מתחושת ההחמצה המתלווה לעובדה שלא נכנסו לרצועת עזה במבצע האחרון. עם זאת, ברגע שהסדר מופר והם חובשים הקסדה והאפוד ונכנסים בשיירה ללב האירוע, לא ניכרת ירידה ברצון לביצוע המשימה. "בשובו אחים היינו במרכז העניינים. לא ראינו את הבית מאז שהנערים נחטפו ועד למציאתם, הפכנו אבן-אבן וביצענו המון מעצרים וסריקות, אבל בסופו של דבר, מה שזוכרים זה שנעדרנו מהכניסה לעזה. אנחנו מתנהגים בבגרות ומבינים את החשיבות של מה שאנחנו עושים פה, אבל מדובר בתסכול עמוק בקרב החיילים בחטיבה", שיתף סמל אביב ועקנין, לוחם בגדוד לביא, מיד אחרי שיצא מהתמודדות עם הפגנה אלימה נוספת בסוף השבוע האחרון.

הרגיעה היחסית בימים האחרונים בגזרה הדרומית לא משפיעה על כמות המשימות שניצבות בפני חטיבת כפיר. רק ביום שבת האחרון, לוויה שהתחילה במרכז העיר חברון הפכה במהירות להפרת סדר אלימה. "זו לא פעילות סקסית כמו בעזה, אבל זו המשימה שקיבלנו. כשיש קריאה מעזה לתושבים פה להוציא אירועים אלימים צריך להיות מי שיתמודד מולם. בנוסף יש את שני החוטפים משובו אחים שעדיין לא נסגר איתם מעגל. הגזרה לא נחה לרגע", סיכם סרן אמיר שהם, מפקד פלוגת החוד של גדוד לביא.

חיילנו היקרים בחטיבת כפיר,
אנחנו אתכם !