תיעוד מיוחד: לילה עם לוחמי חטיבת כפיר – גדוד לביא – בעקבות החטופים

shuvu_banim_660_4

תיעוד מיוחד: לילה עם הלוחמים בעקבות החטופים

שבוע בלי הנערים שנחטפו להם מתחת לאף, הגדוד שאחראי על הגזרה הכי חמה לא מפסיק לעבור מבית לבית בגזרת גוש עציון. הם יכולים להיות בכל מקום. מה עושים כשעוצרים עוד "ג'וני" בפיג'מה? איך מגיבים ללבנים על הג'יפ? כתב וצלם ynet הצטרפו ללוחמים ולרכז השב"כ ושמעו את המג"ד: "אבא, מצאת את הילדים?", שואלת אותו הבת הקטנה בווטסאפ. כך נראה מבפנים מבצע "שובו אחים"

יואב זיתון פורסם:  20.06.14 , 06:01

פורסם ב: חדשות תוכן ועדכונים 24 שעות - Ynet

לכתבה המקורית – לחץ כאן

פחות מ-300 מטר מפרידים בין המוצב המרכזי של הגדוד לטרמפיאדה של אלון שבות, שבה נחטפו שלושת הנערים – גיל-עד שער, אייל יפרח ונפתלי פרנקל. לכוחות הגדוד, שסיכלו בחצי השנה האחרונה יותר מעשרה פיגועים בפעילות או באמצעות מודיעין, לא הייתה התרעה ממוקדת לחטיפה בגזרתם. מאז יום שישי בשבוע שעבר נדמה שאת העיניים הטרוטות ביותר אפשר למצוא אצל מפקדי לביא, אחד הגדודים המוערכים בצמרת פיקוד מרכז, שהוקם בעיצומה של אינתיפאדת אל-אקצה כ"מומחה" לטרור פלסטיני בשטחים.

"הגעתי לחופשה באילת עם אשתי וחמש הבנות שלי, וכבר למחרת עזבתי אותן וקפצתי לאירוע. הכרזתי על עוצר יציאות בגדוד. לוחמים סירבו בעצמם לצאת הביתה, אחד מהם חייל בודד שהיה צריך לטוס לפגוש את אמו זמן רב אחרי שלא ראה אותה. הכרחתי אותו לנסוע", סיפר המג"ד, סגן-אלוף שחר ספדה. בין מעצר לפשיטה קיבל שחר הודעת ווטסאפ מבתו הקטנה: "אבא, כבר מצאת את הילדים שנגנבו?".

רכז שב"כ מתחקר פעיל חמאס בבית לחם          (צילום: רועי עידן)

רכז שב"כ מתחקר פעיל חמאס בבית לחם  (צילום: רועי עידן)

 

 (צילום: יואב זיתון)

(צילום: יואב זיתון)

 (צילום: יואב זיתון)

(צילום: יואב זיתון)

 

 (צילום: יואב זיתון)

(צילום: יואב זיתון)

 

 (צילום: רועי עידן)

(צילום: רועי עידן)

 

 (צילום: רועי עידן)

(צילום: רועי עידן)

 

"חזון פלסטין השלמה". מפת ישראל שנמצאה בביתו של פעיל חמאס           (צילום: יואב זיתון)

"חזון פלסטין השלמה". מפת ישראל שנמצאה בביתו של פעיל חמאס  (צילום: יואב זיתון)

לוחמי גדוד לביא חולשים על כפרים וגם על העיר בית לחם. כשהם יוצאים לעומק השטח הפלסטיני, מחליפים אותם בעמדות השמירה כוחות תגבור מבסיסי הדרכה ואימונים, וחיילים מפיקוד העורף שהוקפצו לגזרה. בינתיים לוחמי לביא מגיעים גם למערות חשודות בניסיון לאתר את החטופים, או לפחות רמז שיוביל אליהם.

 לפני היציאה למבצע המעצרים ברביעי בלילה בכפר בית אומר שבגזרת החטיפה, ומשם למעצרים נוספים בבית לחם, תודרכו הלוחמים על-ידי סגן מפקד הגדוד, רס"ן ליאל חבושה: "אנחנו יוצאים כדי למצוא את החטופים ולהביא אותם הביתה. להיערך גם למצב שבו ניתקל בחוטפים או בחטופים". אמירה זו לא מעידה בהכרח על ערפול מודיעיני, והלוחמים, כך הם מעידים, אינם צריכים זריקת מוטיבציה נוספת.

המג"ד הסביר: "יש תחושת תסכול מצד אחד, ומצד שני לא נעזוב עד שלא נחזיר את החטופים הביתה". נדמה שהחיילים מלביא רוצים לסגור בעצמם את החשבון עם חוליית החמאס שפעלה בגזרתם. במעצר הם חולקים את המשימות עם לוחמי היחידות המובחרות של אגוז ו-669, ולא מתפתים לצאת מהרכבים הממוגנים בתגובה ליידוי אבנים, מסיבי ככל שיהיה,  בכניסה וביציאה מהכפרים.

 "אנחנו מוכוונים למשימה", מעיד הסמג"ד. הנהג שלו בג'יפ פחות מרוצה: הפלסטינים ריסקו לחלוטין את מראות הצד בג'יפ ה"דוד" הממוגן, ועומק המעיכות בפח המעובה של מכסה המנוע מראה שגם בשתיים בלילה מצליחים הפלסטינים להשליך לבנים כבדות. בבתים של פעילי החמאס שלוחמי לביא מגיעים לעצור, אין התנגדות מצד המשפחות ולא בכי, אבל יש קצת הלם. בבית הראשון פעיל חמאס בן 60 שוטף את פניו רגע לפני שהוא מועבר לרכב הצבאי. תמונות של מפת ישראל עם סמלים פלסטיניים בכל עיר משני צדי הקו הירוק מראות שגם הוא מאמין בחזון ארץ פלסטין השלמה.

 במעצר הבא, בבית לחם, רכז השב"כ הצעיר המתלווה לכוחות לא מבזבז זמן: בביתו של פעיל חמאס שהגיע הכוח לעצור, בן 30, מתחקר אותו בניב הערבי המקומי כבר בחצר הבית. איש השב"כ מסמן לחיילים להתקפל לכלי הרכב, בדרך למעצר הבא. מחסום בצורת פחי אשפה ומטח אבנים ביציאה מבית לחם גורמים לחיילים לצאת מכלי הרכב ולהשיב בירי רימוני גז וכדורי גומי. נדמה שהפלסטינים יצאו מהלם הקרב הראשוני של תחילת השבוע, ורמת החיכוך והאלימות במעצרים הללו רק תעלה.

חיילנו היקרים בחטיבת כפיר,
אנחנו אתכם !