כוח צה"ל מגדוד חרוב חילץ עיטים מביתו של פעיל טרור

מבצע לחילוץ עיטים מביתו של פעיל טרור

כוח צה"ל מגדוד חרוב בחטיבת כפיר עצר בחודש שעבר פלסטיני החשוד במעורבות בחוליית טרור נגד ישראלים. לאחר חקירה, נחשפו בביתו בכפר בית פאג'ר אמצעי לחימה שונים אך גם עופות דורסים שגודלו בניגוד לחוק. מבצע משותף של צה"ל, המנהל האזרחי ורשות הטבע והגנים הביא לחילוצם של צמד עקבים עיטיים שנחטפו מהקן בטבע

ארז ארליכמן ויואב זיתון                                                                   פורסם:  14.10.13 , 11:46

פורסם ב: חדשות תוכן ועדכונים 24 שעות - Ynet

לכתבה המקורית – לחץ כאן

לפני כשלושה שבועות יצא כח צה"ל מגדוד חרוב של חטיבת כפיר לפעילות מבצעית באזור גזרת עציון, המצוי באחריותו. הכוח תפס במהלך הפעילות פלסטיני שחשוד במעורבות בחוליית ירי שפעלה נגד ישראלים באיזור ההתנחלות מגדל עוז.

בצה"ל חקרו את החשוד ובמהלך החקירה הוא הודה כי לקח חלק פעיל בחוליה וגילה כי בביתו מוסלקים אמצעי לחימה שונים.

צילום: רשות הטבע והגנים
(צילום: רשות הטבע והגנים)
נשק, תחמושות ועופות דורסים כלואים בכלוב

בשבוע שעבר יצא הכוח יחד עם החשוד בפעילות הטרור אל ביתו בכפר בית פאג'ר במטרה לחשוף את אמצעי הלחימה המוסתרים בו. לוחמי הגדוד מצאו בביתו נשק ארוך ותחמושת רבה, בעזרתם פעלה על פי החשד חוליית הירי.

רגע לפני שהחיילים יצאו מהבית, הם גילו במרתף ובחצר הבית כלובים רבים ובהם כלואים בעלי כנף – שני עופות דורסים, ציפורי שיר, תרנגול הודו ויונים.

צילום: רשות הטבע והגנים
(צילום: רשות הטבע והגנים)
צילום: רשות הטבע והגנים
(צילום: רשות הטבע והגנים)
״העברנו את התמונות והדיווח מיד למפקדת החטיבה המרחבית עציון״, סיפר ל-ynet מפקד הגדוד, סא״ל איציק גז, ״הפלסטיני טען שהוא מגדל את הציפורים למטרות נוי, אבל הבנו שמשהו כאן לא בסדר. לכן החלטנו לא להסתפק בדיווח של החטיבה לרשות הטבע והגנים״.

הטלפון של ד"ר דודו זכאי ואבים עטר, פקחי רשות הטבע והגנים באזור הר חברון, לא הפסיק לצלצל ביום רביעי שעבר. "קיבלתי מידע מארבעה מקומות שונים על כך שישנם עופות דורסים הכלואים בבית בכפר פלסטיני וכי החיילים שביצעו חיפוש בבית יצאו עם תחושת החמצה שהשאירו את בעלי החיים מאחור", מספר  זכאי ל-ynet.

אנשי המנהל האזרחי ביהודה ושומרון עדכנו את השניים על מציאת העופות הדורסים. בצבא שלחו לשניים תמונות שצילמו החיילים במהלך החיפוש בבית, אך הן היו מטושטשות מדי כדי לזהות את מין או סוג העוף הדורס.

 מירוץ נגד הזמן להצלת הדורסים

ברשות ביקשו להיכנס שוב למקום עם כוח צבאי מחשש שהעופות הדורסים ייעלמו. מפקד הגדוד מספר כי  לאחר סדרת תיאומים בין הגופים, הוחלט בגדוד לשוב למחרת אל הבית עם פקחי רשות הטבע והגנים בשעת לילה במטרה לחלץ את הדורסים הנדירים.

צילום: רשות הטבע והגנים
(צילום: רשות הטבע והגנים)
צילום: רשות הטבע והגנים
(צילום: רשות הטבע והגנים)
"העופות הללו היו בחושך כל העת, כי לדברי הפלסטיני באור יום הן יכולות לתקוף ולפצוע אחת את השנייה. זה היה מספיק חשוב לנו לחזור לטובת המשימה. בתחילה החיילים צחקו והתקשו להבין למה צריך עוד פעם צריך להכין צוות לפעילות לילית בתוך כפר. אחרי שהסברנו להם שלא נקבל פגיעה בחי והצומח בארץ ישראל וכי אכיפת החוק והסדר בגזרתנו היא חלק מהמשימה שלנו, הם יצאו למשימה", מספר המג"ד.
הפקח עטר מציין כי בשנים האחרונות חלה עלייה במודעות של החיילים בצה"ל, שניכרת גם בקרב החיילים ועד לדרג הפיקוד הבכיר בשטח.

"המפקדים בצה"ל מדגישים לנו שהם מחוייבים לשמירת טבע במסגרת הפעילות הבטחונית השוטפת שלהם וברגע שהם רואים מקרים בהם מעורבים בעלי חיים, הם מגיבים לכך בהתאם", הוא מוסיף. "ברגע שאנחנו זוכים לשיתוף פעולה ברמה של מפקדי גדודים וחטיבות, יש לנו יכולת להצטרף למבצעים במהירות כדי להציל את החיות. לזמן יש חשיבות גבוהה במקרים כאלה".

מבצע לילי לחילוץ העופות הדורסים

בשתיים וחצי בלילה יצא כוח נוסף של צה"ל עם נציגי המנהל האזרחי והפקחים אל הבית בכפר. זכאי ועטר, מלווים בכוח צבאי מיחידת כפיר וקצין תשתיות של המנהל האזרחי ביהודה ושומרון חיכו לאור ירוק מהחיילים. בתום סריקה בבית ובמעטפת החיצונית, החלו השניים בפעילות כדי לחלץ את העופות הדורסים מהכלובים.

"צריך להיזהר מהטופרים והמקור החד של העקבים, אבל הצלחנו לתפוס אותם במהירות", מספרים הפקחים ומציינים כי החרימו בנוסף ציפור שיר מסוג חורפית.

"מצאנו מחסן מאולתר שנבנה על הרצפה. בכלוב שנאטם עם רשת של לול תרנגולים, היו שני דורסי יום – עקבים עיטיים צעירים", מספר זכאי. לדברי עטר, המבצע התנהל במהירות מחשש לעימותים מחוץ לבית. שני העופות הדורסים וציפור שיר מסוג חורפית חולצו בשלום והובאו בחזרה לשטח ישראל.

צילום: רשות הטבע והגנים

(צילום: רשות הטבע והגנים)
צילום: רשות הטבע והגנים
(צילום: רשות הטבע והגנים)
ברשות מעריכים כי יתכן שמדובר בצמד אחים שנחמסו מהקן כשהיו קרובים מאוד לפרוח ממנו בכוחות עצמו. "זה השלב שבו הם מתחילים ללמוד לעוף, לעיתים קופצים החוצה מהקן, אך נשארים בקרבת ההורים. הם מסוגלים להמריא ל-100, 200 מטרים אבל לא יותר מזה בהתחלה, כך שהם חשופים מאוד לסכנות. החל מטריפה ועד לבני אדם שרוצים ללכוד אותם", מגלה זכאי.

"לגדל עיט בבית זה סוג של סמל סטטוס ולצערי הרב, עוף דורס שנחמס מהטבע, סובל ברוב הפעמים כי הוא קשור בשרשרת, גוזרים לו את אברות התעופה כדי שלא יוכל לעוף וגורמים לו להתרגל לנוכחות בני אדם", הוא מסביר. "מי שמגדל עיט עושה זאת במטרה להתהדר בו על חשבון הטבע וזהו עוף שאינו פשוט לגידול, להבדיל מציפור שיר".

ברשות עדיין מקווים כי יספיקו לחקור את החשוד בירי ואחזקת הדורסים. "החשד שלנו הם כי הדורסים נקנו בשוק בעלי החיים בחברון או שנמכרו לחשוד באופן ישיר", מעריך עטר ומציין כי תופעת חמיסת הגוזלים והפרחונים מהקינים בטבע גובה מחיר כבד לא רק ממאות עופות דורסים שחלקם מצויים בסכנת הכחדה מקומית, אלא גם באה לידי ביטוי בלכידה של אלפי ציפור שיר במהלך עונות הנדידה למטרות סחר וגידול פרטי.

צילום: רשות הטבע והגנים
(צילום: רשות הטבע והגנים)

הדורסים יעברו הליך שיקום ממושך

בתום המבצע, צמד העקבים הובאו לטיפול ראשוני בגן החיות התנ"כי בירושלים ולאחר מכן הובאו לאישפוז בבית החולים לחיות בר של רשות הטבע והגנים והספארי ברמת-גן.

"הם הגיעו אלינו עם פציעות במפרקים, בכנפיים, חלקם עם נוצות פגועות ואף פציעה בסמוך לאף באזור המקור", אומרת ל-ynet רוני אליאס, מטפלת ראשית בבית החולים. "הענקנו להם טיפול וכעת האתגר הגדול הוא להרגיל אותם מחדש לפחד מבני אדם וללמוד לעוף, לצוד בכוחות עצמם".

צילום: רוני אליאס, ביה"ח לחיות בר
(צילום: רוני אליאס, ביה"ח לחיות בר)
צילום: רוני אליאס, ביה"ח לחיות בר
(צילום: רוני אליאס, ביה"ח לחיות בר)
החשש הגדול הוא כי העקבים העיטיים התרגלו לקרבת אדם ויהיה קשה להשיבם לטבע. בימים הקרובים הם יעברו לכלוב איקלום מיוחד וטיפול צמוד של מומחה לשיקום דורסים בחי-בר כרמל ובעוד מספר שבועות יוחלט אם יושבו בחזרה לטבע או שייאלצו לבלות את שארית חייהם בפינת חי.

בצה"ל מתכוונים להגיש כתב אישום נגד החשוד בפעילות הירי. ברשות הטבע והגנים הצטרפו אליהם בכתב האישום והוסיפו לאשמת אחזקת הנשק ואמצעי הלחימה, גם אחזקת עופות דורסים מוגנים שלא כחוק. לדברי המג"ד זו הפעם השנייה בחודשיים האחרונים בהם חיילי הגדוד נתקלו בפעילותם בחוסר ישע של בעלי חיים בבתים של מבוקשים פלסטינים והתקשו להישאר אדישים.

בפעם הקודמת לדבריו, לפני כחודשיים, העבירו חייליו לטיפול וטרינרי בישראל נחשים וציפורים נדירות מאותו הכפר. יצוין כי הגזרה עליה אחראי גדוד חרוב נחשבת לאחת הגזרות הטעונות ביו״ש בכל הקשור לפיגועי צירים כאשר כמעט בכל יום מושלכים אבנים או בקבוקי תבערה לעבר רכבים ישראלים הנוסעים בציר 60 ליד מחנות הפליטים אל ערוב ובית אומר.

חיילנו היקרים בחטיבת כפיר,
אנחנו אתכם !