מתחת לפני השטח: לוחמי כפיר תרגלו קרב תת-קרקעי

 גדוד לביא התאמן בלת"ק עם רובוטים ויחידות מיוחדות כחלק מהרחבת טווח הפעולה של חטיבת כפיר: "ברור לנו שהחטיבה תצטרך להתמודד עם הרבה צורות לוחמה"
תאריך: 22/07/2013, 14:50         מחבר: דנה פטרוב, אתר צה"ל
ewew
  התרגיל בבא"פ לכיש, שבוע שעבר. צילומים: תיעוד מבצעי, דובר צה"ל

באוויר, בים, ביבשה – וגם מתחתיה: הפלוגה המבצעית של גדוד לביא, השייך לחטיבת כפיר, תרגלה השבוע לוחמה תת קרקעית. האימון, אשר ארך שבוע, התקיים בבא"פ לכיש (בסיס האימונים של פיקוד צפון) ונועד להכשיר את הלוחמים, שמתמחים בעיקר בשטחי איו"ש, ללחימה בכלל המתווים. "אנחנו מבינים שבמלחמה הבאה החטיבה תצטרך להתמודד עם סוג אחר של אויב", הסביר מפקד הפלוגה המבצעית, רס"ן ברוך רם. "לכן אנחנו חייבים להתעסק בלוחמה בשטח סבוך, שהוא שטח צפוף מבחינת צמחייה, בשטח בנוי ובתת קרקע. יתכן מצב שבו נדרש להתמודד עם שלושת המתווים האלה בלחימה אחת".

המתווה התת-קרקעי מביא עמו אתגר גדול, עקב הקושי לדעת המתרחש בשטח, לצד מרחב תנועה מוגבל מאוד. אתגרים אלו מחייבים שיטות לחימה מקצועיות וייחודיות- הכוללת חבירה לכוחות מיוחדים וכניסה ועם ה"אייבול", מצלמה בצורת כדור אשר סורקת את השטח ב-360 מעלות.

11947

 "בהתחלה צריך לסרוק את השטח עם ה"אייבול" בשביל לוודא שאויב לא הניח מטעני חבלה בתעלה", תיאר רס"ן רם. "אחרי שנכנסים צריך להתקדם בזהירות בגלל שמדובר בשטח סגור, כמו מסדרון עם הרבה חדרים בצדדים. צריך לעבוד בצורה מאוד מקצועית- אם יש אויב באחד החדרים הפגיעה שלו יכולה להיות קשה ולהביא להרבה פצועים".

חטיבת כפיר תופסת כעת קו בגזרת הר חברון, והפלוגה עלתה לאימון ייעודי של שבוע על מנת לשמור על הכשירות. "אנחנו מכינים את הכוח ללחימה תוך כדי הבט"ש. בפלוגה יש מחלקת חוד, מחלקת חבלה ומחלקת לת"ק (לוחמת תת-קרקע- ד.פ), ובמהלך האימון כל מחלקה התעסקה בייעוד שלה", סיפר רס"ן רם. "היה אימון מעולה, של מחלקה מאוד מקצועית שעשתה הרבה אימונים בעבר, אבל ברגע שיש את הפלטפורמה והאבזור של בא"פ לכיש זה מעלה את הרמה. חשוב לשמור על דריכות, שיהיו מקצועיים ומוכנים בתחום שלהם. בנוסף הם עשו גם אימוני נשק, שטח פתוח, זריקת רימונים וקרב מגע – כל מה שיחידת חי"ר צריכה".

11946

חטיבת כפיר החלה את דרכה לפני שבע שנים כחטיבת חי"ר ייעודית לאזור יהודה ושומרון. כיום היא מהווה את חטיבת החי"ר הגדולה בצה"ל, ולוחמיה מאומנים בלחימה בכל מתווה שטח, מהצפון ועד הדרום. "לפני חמישה חודשים ערכה החטיבה אימון אופרטיבי ברמת הגולן, ואנחנו ממשיכים להיות מוכנים לכל איום", אמר רס"ן רם. "היום ברור לנו שהחטיבה תצטרך להתמודד עם הרבה צורות לחימה. בעמוד ענן הוקפצנו לעזה. פעם היו מסתכלים על כפיר ואומרים שיקחו לנו הרבה שנים להגיע למצב הזה. אני חושב שיחסית לשבע שנים ההספק שלנו מרשים מאוד".

חיילנו היקרים בחטיבת כפיר,
אנחנו אתכם !